Brosjyrer og annonser fra en svunnen tid

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Brosjyrer og annonser fra en svunnen tid

Innlegg Torkil Ø » Man Mar 02, 2020 15:14

Bilde
Starter denne siden med et flott pressebilde av en stilig finks tankbil av typen Mercedes LP1619 med ukjent årsmod og tankpåbygg av ukjent fabrikat.. Men denne bilen vil jeg tro hadde ettermontert boggi med enkle hjul da MB LP1619 såvidt jeg vet bare ble levert som toakslede biler, skulle de leveres som slike 6x2-biler fra fabrikk tror jeg de het MB LP2222.. Forøvrig hadde bilen motor som ytte 192 hk, og den kjørte for det finske oljeselskapet Teboil, men ser ut til at den kan ha vært eid av et firma ved navn Ylönen i Helsinki.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Mar 02, 2020 15:17

Torebuss skrev:I følge en katalog jeg har fra 1988, har denne motoren 206 kw og 1040 Nm v 1200 o/min. Hvis en deler 206 på 0,7355 blir det 280,08. Og jeg har alltid hørt at den har akkurat 280 hk :)

Ja jeg ser hos veivesenet at NSB-bilen med regnr DD 63545 som jeg nevnte på forrige side står oppført med 280 hk.. Ikke alltid alt på veivesenets sider er riktig, men tror det stemmer i dette tilfellet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Mar 02, 2020 15:18

Kjella skrev:Var noen busser som hadde 280 hk. Meiner det var sugemotor. Var vel V6 og?

Mener iallefall det var den samme motoren som man hadde i lastebilmodellene med 28 sist i modellbenevnelsen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torebuss » Man Mar 02, 2020 16:17

Torkil Ø skrev:
Kjella skrev:Var noen busser som hadde 280 hk. Meiner det var sugemotor. Var vel V6 og?

Mener iallefall det var den samme motoren som man hadde i lastebilmodellene med 28 sist i modellbenevnelsen.. :)

Mercedes hadde jo leddvogner som sikkert kunne fås med omtrent 280 hk. Disse var nok ikke V8. Men ellers vet jeg at V8ern på 14,618 liter var å få fra 250 hk. Turboutgaven var først på 330 hk. Setra sine S228DT dobbeltdekkere hadde 375 hk. Jeg tror disse var hentet fra lastebilmotorene til Mercedes, men fremdeles samme V8 på 14,618 liter. Og i 1988 kom en utgave med 354 hk DIN og hele 1640 Nm både til buss og lastebil. Senere ble vel den 369 hk når en gikk over fra å måle i DIN til ISO-norm. Motoren var også å få i flere andre effekter etterhvert også. 2244 hadde 435/450 hk DIN/ISO, 2448 hadde 480/492 hk DIN/ISO, 2550 hadde 503 hk ISO, og 2553 hadde 530 hk ISO. Det var vel kraftigste variant av denne motoren. I tillegg kom det en 2644 på 435 hk ISO tidlig på 90-tallet for å dekke gapet mellom 2435 og 2448/2550/2553. Eller den kunne hete 1853 eller 3253 eller mye annet ettersom hvilken totalvekt bilen hadde. Og de var kanskje å få i enda flere utgaver også. O404 hadde 381 hk, det var også samme motor, bortsett fra at de i et års tid brukte en mindre motor, jeg mener å huske den var på 12,78 liter.

Jeg kjørte noen busser med disse motorene for BFB. En 250 hk med 6-trinns manuell og to med automat. Merket at bussen var tyngre bak og lettere foran enn på de andre Arna-Mercedesene. På glatt føre måtte en være ops på at den ekstra bakvekten kunne påvirke styringen på bussen. Men grom lyd var det i hvert fall. 8-)
Torebuss
Hjelpemann

Innlegg Torebuss » Man Mar 02, 2020 16:18

Og skulle en ha en O303 med 280 hk, tror jeg ikke en kom utenom denne motoren. :)
Torebuss
Hjelpemann

Innlegg Torkil Ø » Man Mar 02, 2020 16:37

Som jeg var inne på på forrige side under bildet av en MB LP1213-lastebil der, så har det opp gjennom årene vært svært mange modellbenevnelser og varianter å få fra MB.. Særlig ifht totalvekt der man hadde lastebiler med samme motor men i flere utgaver med totalvekt som skilte dem fra hverandre med bare ett tonn ca.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 05, 2020 22:59

Bilde
Her ser vi øvre del av en helsides annonse/reklame som ifølge stempelet på den stammer fra Leif Strangstad Automobilforretning på Lillehammer som tydeligvis var Bedford-forhandler for området.. Resten av annonsen tar vi med under her, og annonsen skal være fra 1958, og den omhandlet Bedford D& med bensinmotor.. På bildet ser vi en slik tippbil som hadde et utseende som kunne tyde på at den var norsk, men ser ikke på hvilken side rattet på den satt..

Bilde
Her er nederste del av annonsen -blant annet med slagordet "Det er penger i Bedford" som ble brukt i flere år.. Ellers er det masse teknisk informasjon rundt modellen å lese her som også er ganske interessant.. 115 hk bensinmotor med tilhenger kunne nok også bli interessant vil jeg tro, for ikke å snakke om hvis man skulle prøvd noe sånt nå med dagens bensinpriser her til lands.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Snuten » Fre Mar 06, 2020 00:35

Fin snute-Bedford med ett litt " sint " utseende og fornikling i fronten var dette en meget stilig lastebil på -50tallet.
Husker selv som barn at jeg satt på mye med en slik, da med 2 m3 mossetrommel.
Flott gange på motoren og mye mer behagelig enn en diesel.
Den gang forholdvis kraftig motor, men bensinforbruket var høyt, med last 5 liter ++ på mila.
Min jobb var å fylle bensin og med " liten " tank ble det noen fyllinger på dager det var hardkjør.
Var litt trange hytter, så overgangen litt senere til Henchel 6x4 var stor. Fine minner fra en god tid.
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Fre Mar 06, 2020 02:16

Ja tror utseendet på de bilene der var litt amerikanskinspirert.. Husker lyden på de senere J-bilene med bensinmotor selv, veldig fin lyd som jeg tror var ganske lik på de tidligere D-modellene, S-modellene osv, men kan gjerne tenke meg de var tørste.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Mar 08, 2020 18:37

Bilde
Her ser vi et vinterlig reklamebilde fra Sverige der vi ser en Ford D-serie-lastebil under brøyting og som trolig hadde relativt grei fart da bildet ble tatt, og kanskje ristet det litt også.. Bilen var av ukjent årsmod, men litt nyere enn 1973, og alt av påbygg var av ukjent fabrikat. Trolig var dette en av de større utgavene fra Ford's D-serie og vet egentlig ikke hvor utbredt disse lastebilmodellene fra Ford var i Sverige på den tiden.. Her i Norge var de jo svært vanlige.. Gulfargen på hytta kan tyde på at den tilhørte det svenske vägverket eller kanskje var det en kommunal etatsbil.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Tir Mar 10, 2020 15:36

Av påbygg og utstyr å se så setter jeg en knapp på Vägverket. Numret sitter på en Citroen nå.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Mar 10, 2020 15:43

Ok, for meg var det nesten litt overraskende for jeg tenkte Vägverket i Sverige var ganske merketro mot Volvo og Scania, men det var vel sikkert unntak der også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 12, 2020 22:10

Bilde
Bilde
Her ser vi utdrag fra en reklame utgitt av Moss Mekaniske Verksted i sin tid, og da dreier det seg nær sag selvfølgelig om "Mossetrommel" eller betongtrommelpåbygg derfra.. I dette tilfellet MMV-3 som var 3 kubikks-varianten her montert på en Mercedes L1113 hvilket var en svært vanlig kombinasjon.. Om bilen som ses øverst hadde slike farger opprinnelig er ukjent, dette var jo trolig et leveransebilde i svart/hvitt som var blitt kolorert for reklamens skyld.. Bilen var hjemmehørende i Vestfold, og hadde regnr Z-267 et eller annet ser det ut til.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Mar 13, 2020 09:14

Bilde
På dette presse/promotion-bildet ser vi et chassis av typen Mercedes LN1114 som trolig var 1984 mod og fra tiden da LN-modellene fra MB ble presentert.. Har vel kanskje nevnt det før, men disse MB LN-modellene har jeg en følelse av at er litt bortglemt på tross av at det ikke er så veldig mange år siden de var i produksjon.. Det ble vel dessuten produsert ganske mange av disse små til mellomstore lastebilene fra MB i et stort antall varianter, og utseendemessig var de etter min mening ganske pene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Mar 20, 2020 20:57

Bilde
Tar med litt mer reklame-brosjyre-materiell far Moss Mekaniske Verksted før vi begynner på en ny side.. Egentlig helsides denne, men har delt den opp for at den ikke skal bli så "høy".. Bilen det var tekniske data på skulle være en Scania-Vabis L56-38 selv om tegningen ikke ligner helt på en slik bil.. Eksempelet viser en slik bil med 3 kubikks betongtrommel-påbygg fra MMV..

Bilde

Og her er den nederste delen som inneholder en god del teknisk informasjon rundt en slik bil, og der teksten forhåpentligvis er lesbar.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest