Brosjyrer og annonser fra en svunnen tid

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Brosjyrer og annonser fra en svunnen tid

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 01, 2020 15:12

Bilde
Her ser vi et noe falmet bilde fra en dansk brosjyre fra begynnelsen av 1960-tallet som omhandlet flere av Mercedes Benz' lastebilmodeller fra den tiden.. Bildet er jo tross alt ganske flott, og tanksemitraileren var jo riktig så stilig.. Trekkvogna var en Mercedes LPS338-36 av ukjent årsmod, og denen modellen er vel den samme som fra rundt 1963 ble "omdøpt" til 1418, og hadde rundt 180 hk.. Tralla var av ukjent fabrikat, men var muligens et helbygd produkt fra en dansk produsent.. Som man ser kjørte eller var hele ekvipasjen eid av Mobil Oil Danmark A/S, og hadde profileringen med rød farge og hvit logo med blå bokstaver som var vanlig før Mobil senere fikk den gråbrune fargen på sine biler.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 06, 2020 19:39

Bilde
Her ser vi et bilde fra et datablad fra 1978 som viser en stilig Steyr 1890/320 K25 som antakelig hadde årsmod rundt samme tid.. Lastebilmodellene fra Steyr med slik hytte kan jeg ikke huske å ha sett så mange bilder av her på forumet. Hytta var jo unektelig spesiell, og må vel ha vært ansett å hatt et moderne utseende for sin tid. Den minner meg nesten om noe futuristisk hentet ut fra Jon Blund-dukkefilmene som ble sendt i hver episode av "Jul i Skomakergata".. Vel, nå skal jeg ikke gå helt utfor temaet her, og skynde meg og tilføye at bilen hadde tipp og planpåbygg fra Alusuisse.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 11, 2020 21:33

Bilde
Her ser vi den øvre halvparten av en dansk annonse fra 1959 som viser en etter min mening meget stilig Bedford S-serie som her var i 6x2-utførelse.. Det var vel ikke det mest vanlige å se, hvertfall ikke her til lands hvor slike biler ikke var helt uvanslige såvidt jeg vet, men da som 4x2-biler.. Har vel vært nevnt før, men hytta til disse Bedford-modellene var utvilsomt spesiell med sin "pære"-fasong.. Er dermed ikke sagt at den ikke var stilig, men trangt var det nok inne i den, og den var ikke tippbar.. Vi tar med resten av annonsen under her:

Bilde
Her står det mye mer om denne lastebilen som jeg tror skal være lesbart for den som måtte ønske det.. Slagordet til Bedford står nederst, det ble jo brukt her til lands også -det er penger i Bedford, og det var nok antakelig ikke helt feil.. Bedford ble sett på som rimelige lastebiler, og de fantes jo i uante mengder og jeg kan huske mange som gikk i årevis for samme eier, så litt penger ble nok dratt inn med disse lastebilene vil jeg tro.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 18, 2020 20:47

Bilde
Her ser vi et presse/promotion-bilde av en flott Mercedes 1823L Atego som skal ha vært 1998 mod, og dette var vel samme år eller året etter at denne modellen kom på markedet hvis jeg husker riktig.. Ganske pene biler rent utseendemessig disse her etter min mening, og de fantes vel med noen flere motoralternativer, bl.a et på ca 280 hk, mens bilen på bildet hadde rundt 230 hk.. Bilen hadde forøvrig liftdumperpåbygg fra tyske Meiller, men litt usikker ifht bilens skilt/regnr, men lurer på at den var hjemmehørende i Sveits.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kongsberg » Lør Jan 18, 2020 23:37

Torkil Ø skrev:Her ser vi et presse/promotion-bilde av en flott Mercedes 1823L Atego som skal ha vært 1998 mod, og dette var vel samme år eller året etter at denne modellen kom på markedet hvis jeg husker riktig.. Ganske pene biler rent utseendemessig disse her etter min mening, og de fantes vel med noen flere motoralternativer, bl.a et på ca 280 hk, mens bilen på bildet hadde rundt 230 hk.. Bilen hadde forøvrig liftdumperpåbygg fra tyske Meiller, men litt usikker ifht bilens skilt/regnr, men lurer på at den var hjemmehørende i Sveits.. :)

Tyske prøveskilter fra hjembyen til Mercedes, nemlig Stuttgart :D
Kongsberg
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 19, 2020 08:14

Aha -ja at det var fra Stuttgart/Tyskland passer jo egentlig bedre ifht at bildet var et typisk presse/promotion-bilde.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Søn Jan 19, 2020 10:36

Torkil Ø skrev:Her ser vi et presse/promotion-bilde av en flott Mercedes 1823L Atego som skal ha vært 1998 mod, og dette var vel samme år eller året etter at denne modellen kom på markedet hvis jeg husker riktig.. Ganske pene biler rent utseendemessig disse her etter min mening, og de fantes vel med noen flere motoralternativer, bl.a et på ca 280 hk, mens bilen på bildet hadde rundt 230 hk.. Bilen hadde forøvrig liftdumperpåbygg fra tyske Meiller, men litt usikker ifht bilens skilt/regnr, men lurer på at den var hjemmehørende i Sveits.. :)

Atego ble som du sier lansert i 1998, og dekte et bredt spekter hva angår vekter og motoreffekter. I 2001 ble de tyngre modellene av Atego erstattet av den nye Mercedes Axor. Axor fikk en facelift i 2005, og ble lagt ned og erstattet av Mercedes Antos i 2012. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 20, 2020 15:11

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig Ford Thames Trader som var hjemmehørende i England der den også var bygd.. Ser ut til at det var en tippbil dette med påbygg av ukjent fabrikat, årsmod er ukjent men såvidt jeg vet ble denne lastebilmodellen fra Ford produsert mellom 1957 og 1965.. Det var vel litt ulike størrelser på dem både ifht totalvekt og motor, og hytta hadde jo et særegent men ganske stilig utseende, og kunne vel kalles halvt frambygd.. Man hadde vel også en snutebil-modell fra Ford som gikk under samme modellnavn og som ble produsert noe lengre enn 1965.. Rett meg hvis jeg tar feil ifht endel av dette -har ikke tatt meg tid til å sjekke ytterligere akkurat nå.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 24, 2020 16:31

Bilde
På dette flotte brosjyrebildet ser vi en stilig Mercedes tippbil som var hjemmehørende i sitt produksjonsland Tyskland -eller rettere sag Vest-Tyskland den gangen.. Det står ingen tekst som forteller modellbenevnelsen på bilen, og den er litt vanskelig å tyde, men det var nok en 6x4-bil og muligens av typen LP 2223 eller LP 2224.. Tipp og planpåbygget som så ut til å ha trelmmer var av ukjent men muligens tysk fabrikat.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 28, 2020 20:04

Bilde
Her ser vi et bilde fra Danmark som viser to flotte og ganske like Bedford TM fra midten og/eller andre halvdel av 1970-tallet.. Begge bilene så ut til å ha samme type plan og kapellpåbygg som var av ukjent men trolig danske fabrikat, og de kjørte for Danske Fragtmænd.. Nå stod det jo også Farsø med fete typer i fronten på dette bildet, og er ikke sikker på om dette henviste til transportfirmaet som eide dem, eller om det var stedet de var hjemmehørende.. Danske Fragtmænd drev og driver vel fortsatt en slags godsrutevirksomhet i Danmark, og jeg tror det også fantes toakslede tilhengere med samme type påbygg til disse to bilene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 28, 2020 20:37

Fikk en kjapp tilbakemelding på at Bedfordene på bildet over her tilhørte Nordjyllands Fragttransport fra Farsø som på 1980-tallet var et av stedets største firma med 100 ansatte og 40 lastebiler.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Feb 02, 2020 21:06

Bilde
Her ser vi et flott presse/promtion-bilde av en stilig og ny Mercedes LP1113 ølbil med årsmod rundt 1980.. Dette var vel den største utgaven med denne hyttetypen fra MB, og det var vel først i de siste årene de var å få.. Tror LP1113 med slik hytte kom på markedet etter at de gamle LP1113-modellene med noe større hytte var helt ute av produksjon på slutten av 1970-tallet.. Bilen på bildet hadde påbygg av ukjent fabrikat, var hjemmehørende i Tyskland og kjørte for elelr var eid av et bryggeri ved navn Ganter.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Feb 07, 2020 19:42

Bilde
Her ser vi et utdrag fra en brosjyre og/eller reklame fra rundt 1950 som viser et ganske så spesielt lastebilchassis fra Bedford.. Bilen var en Bedford OLBC 6x4 som antakelig var uvanlig i seg selv med den type akselkonfigurasjon.. Det som i tillegg gjorde at man burde ha god tid når man kjørte en slik bil var at den hadde totalvekt på 12 tonn som ikke er så ille, men med fullt lass og 84 hk sekssylindret bensinmotor kunne vel dette bli "så der".. Kan vel tenkes bilen ble rimelig tørst også når den var godt lastet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Feb 10, 2020 16:39

Bilde
På dette presse/promotion-bildet ser vi en stilig og allhjulsdreven Magirus Deutz 200 D 19 AK tippbil med ukjent årsmod.. Tipp og planpåbygg var av ukjent fabrikat, og det var vel muligens en bil som var hjemmehørende i sitt opprinnelsesland Tyskland dette.. Eller rettere sagt Vest-Tyskland som det het den gangen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Feb 19, 2020 19:49

Har fått tilbakemelding på at Magirus-tippbilen på bildet i innlegget over skal ha vært 1966 mod.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest