Brosjyrer og annonser fra en svunnen tid

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Brosjyrer og annonser fra en svunnen tid

Innlegg Torkil Ø » Søn Jun 16, 2019 15:29

Bilde
Her ser vi et flott brosjyrebilde av et meget spesielt vogntog som vi har sett på et annet bilde her på tråden tidligere.. Vil påstå dette var et spesielt vogntog i og med at vi her ser en Ford D 1000 med toakslet henger, det kan jeg aldri huske å ha sett.. Vogntoget var hjemmehørende i Finland og kjørte for eller var eid av Teboil som om jeg husker riktig var et finsk oljeselskap.. Bilen var jo ganske kort, hengeren desto lengre, vet ikke fabrikat på hengerchassis og på bygg på både den og bilen, påbyggene var jo tydeligvis av samme fabrikat.. Kan vel kanskje ha vært NTM eller Närko, kommer ikke på så mange flere finske påbygger og tilhenger-produsenter i farten.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jun 16, 2019 15:33

isak skrev:
Torkil Ø skrev:Jeg er kanskje ikke den rette til å svare på dette, men jeg mener å ha lest at det var slik det var selv om Pullman visstnok ikke var et ord som betydde frambygd på tysk..

Nei det er helt korrekt, Pullman betyr ikke frembygd på tysk - Mercedes har brukt tre betegnelser på sine modeller; langhauber (langt panser), kurzhauber (kort panser) og frontlenker (frembygd). Pullman synes første gang å ha vært brukt ved lanseringen av LP315 i juni 1955. Pullman betegnelsen ble brukt på grunn av den romslige førerhytten på disse bilene. Og etter det hang betegnelsen LP ved deres frembygde bilder helt til NG lanseringen.

Pullmanbetegnelsen har også vært brukt på Mercedes sine personbiler - eller en av deres mest eksklusive - Mercedes 600 som med lang akselavstand het 600 Pullman. https://www.autozine.org/Archive/Mercedes/classic/600_Pullman.html 8-)

Ja sånn var det.. Men NG-serien fra Mercedes var jo de større lastebilene som kom på markedet fra rundt 1974 -man fortsatte å produsere LP-biler og andre med L foran lenger enn det, og når det gjelder de mindre og mellomstore så ble vel disse avløst av LN-serien i 1983/84.. Mercedes har jo fortsatt å produsere eldre modeller parallelt med de nyere gjennom flere år bl.a for tredje verden osv, så er ikke sikker på når L, LP og de andre eldre benevnelsen forsvant helt..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 02, 2019 19:55

Bilde
På dette brosjyrebildet fra begynnelsen av 1960-tallet ser vi en flott Mercedes LP322-36 som var hjemmehørende i Tyskland og hadde plan og kapellpåbygg av ukjent fabrikat.. Var vel en typisk distribusjonsbil dette i dette tilfellet med ganske kort akselavstand, og senere på 1960-tallet ble LP322-modellen kalt LP1113.. En ganske stilig hytte på disse bildene som hadde slektskap med snutebilene, og denne frambygde hytta var ikke tippbar.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jul 13, 2019 19:13

Bilde
Her ser vi en kopi av en annonse som trolig stod på trykk i ulike publikasjoner rundt 1994/1995.. Her ser vi en midibuss av typen Mercedes O614D-42 som var 1994 mod med 21 sitte og 10 ståplasser.. Mulig denne kom bygd slik fra fabrikk, det vet jeg ikke enda og heller ikke om noen av landets rutebilselskaper på den tiden eller andre overtok bussen etterhvert.. Bussen ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DH 33904 den 02.06.1994, fra den 14.01.2009 bleOslo Vareeksport A/S i Oslo eier av bussen og der ble den avregistrert for godt den 07.09 samme år.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg StianH » Man Jul 15, 2019 19:51

DH 33904 ble kjøpt av Hadeland Bilselskap, og ble senere med over i Nettbuss. :)
Stian B Hansen
StianH
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 15, 2019 22:39

Stian H -ok, dette var flott å få vite -mange takk skal du ha.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 28, 2019 19:45

Bilde
Vi tar med enda litt mer fra Mercedes Benz.. Her ser vi et flott presse/promotion-bilde av en stilig og tyskregistrert Mercedes 3535 K som hadde årsmod rundt 1990.. Som man ser var den oppbygd som en ganske massiv tipp og dumperbil med påbygg fra Meiller.. Var vel en 8x4-bil dette om jeg ikke tar feil, og den gule fargen har vært en av fabrikklakk-fargene fra Mercedes i svært mange år, den tror jeg er å få fremdeles.. I tillegg tidstypiske striper fra MB i rødt på bilens hytte.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg michel » Tir Jul 30, 2019 08:54

Bilde
michel
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 07, 2019 20:14

Bilde
Her ser vi et presse/promotion-bilde av en flott Bedford TK, muligens med årsmod rundt 1965, og hjemmehørende nesten der den ble produsert -i Skottland ser det ut til.. En kort tippbil dette ser det ut til, med påbygg av ukjent fabrikat.. Har ikke full modellbenevnelse på denne bilen, men den var vel blant de mellomstore av de mange utgavene man kunne få av Bedford TK.. Vil vel tippe den hadde totalvekt på rundt 10-11 tonn, og bilen tilhørte Soth Scotland Electrical Board.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 13, 2019 20:04

Bilde
Det er vel liten tvil om at det har vært mange spesielle trailer-ekvipasjer rundt om i verden, og denne semitraileren mener jeg faller inn under den kategorien -kanskje også under kategorien svært spesiell.. Er vel egentlig et reklamefoto fra produsenten av den enakslede og planpåbygde tralla dette, og det var Hand Trailers i Danmark som hadde produsert den og hele ekvipasjen var trolig fra slutten av 1960-tallet.. Trekkvogna var jo heller sjelden -en Ford D 300 med totalvekt på 8-9 tonn og en akselavstand som nesten virker å ha vært under 2 meter.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kongsberg » Tir Aug 13, 2019 20:54

Torkil Ø skrev:Det er vel liten tvil om at det har vært mange spesielle trailer-ekvipasjer rundt om i verden, og denne semitraileren mener jeg faller inn under den kategorien -kanskje også under kategorien svært spesiell.. Er vel egentlig et reklamefoto fra produsenten av den enakslede og planpåbygde tralla dette, og det var Hand Trailers i Danmark som hadde produsert den og hele ekvipasjen var trolig fra slutten av 1960-tallet.. Trekkvogna var jo heller sjelden -en Ford D 300 med totalvekt på 8-9 tonn og en akselavstand som nesten virker å ha vært under 2 meter.. :)

Ser det er kun 4 siffer i regnr, kan det være interntransport hos Hand Trailers..?
Kongsberg
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 14, 2019 09:50

Nei her vet kanskje jeg mer om regnr enn deg for en gangs skyld.. :flire: Er ikke bombesikker men jeg har sett dette på bilder av flere nye kjøretøyer fra Danmark og tror dette var danske prøveskilt rett og slett..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kongsberg » Ons Aug 14, 2019 14:42

Torkil Ø skrev:Nei her vet kanskje jeg mer om regnr enn deg for en gangs skyld.. :flire: Er ikke bombesikker men jeg har sett dette på bilder av flere nye kjøretøyer fra Danmark og tror dette var danske prøveskilt rett og slett..

Det tror jeg jammen du har rett i.. :D
Kongsberg
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 14, 2019 15:56

Håper det, ut fra fargebilder av kjøretøyer med sånne skilter mener jeg de er hvite med svarte bokstaver og tall.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 17, 2019 23:16

Bilde
Til slutt på denne siden tar vi med disse illustrasjonene fra en brosjyre utgitt i 1969.. Den omhandlet en av Mercedes minste lastebilmodeller eller varebiler om man vil -Mercedes L406.. Her ser vi de ulike chassisvariantene denne modellen kunne leveres med og som man ser var det flere hytte-alternativ og sikkert mange forskjellige utgaver av påbygg man kunne montere på disse.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest