Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 16, 2018 15:56

Bilde
Da starter vi ny side her på tråden med et bilde av en meget stilig og tidstypisk Volvo L48508 Viking som tilhørte Ila Jern i Trondheim.. Er ikke sikker på årsmod på denne bilen, men mellom 1960 og 1965 er nok ganske sikkert.. Det er heller ikke lett å se hele regnr på bilen, men det ser hvertfall ut til å ha vært et femsifret U-regnr som sluttet på 85.. Bilens planpåbygg var av ukjent fabrikat, og som man ser så hadde bilen hytte av såpass størrelse at den trolig ble brukt til lengre turer.. Fargene på bilen er jeg ikke sikker på, men det er mulig mesteparten av bilen var lys blå med en annen farge -muligens rød på deler av "snuten", framskjermene og frontfangeren, og kanskje en tredje farge på grillribbene.. Legg også merke til blinklysene som var plassert oppe mott taket i bakkant av hytta.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 17, 2018 16:03

Bilde
I dag tar vi med dette bildet her på tråden som viser et stilig og svenskregistrert utenlandsvogntog som muligens gikk som demosett den første tiden.. Bilen var en Volvo F1220-49 4x2 Intercooler som trolig var 1980 mod og som hadde plan og kapellpåbygg av ukjent men trolig svensk fabrikat.. Hengeren som trolig også var 1980 mod og av ukjent fabrikat var jo kanskje det mest spesielle med dette vogntoget.. Treakselde hengere med doble framaksler som denne hadde har man jo sett endel av her til lands i senere år, men ser man på bakakselen til denne hengeren så var det en "glipe" mellom hjulene og skjermen og påbygget der som kan virke som det var noe slags svingmekanisme på denne akselen også.. Ikke sikker på dette, så hadde vært morsom om noen visste mer om dette.. Plan og kapellpåbygget på hengeren så jo forøvrig ut til å være av samme type som på bilen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 18, 2018 20:07

Bilde
Her har vi et stilig annonsebilde tatt på Drangedal Stasjon der Drangedal Bilruter A/S hadde stilt opp med fire av sine flott Volvo-busser til togets ankomst.. Bussen nærmest har vi sett fra et annet bilde i samme annonse, og dette var en Volvo B58-60 1970 mod med M41-karosseri fra VBK som ble førstegangsregistrert på regnr H-15713 den 13.10 samme år.. Neste buss ser ut til å ha vært en av to Volvo B57-60 1967 eller 1968 mod med Knudsen-karosseri der bussen fra 1967 hadde regnr H-15714 og 1968 mod hadde regnr H-15700.. Deretter ses en Volvo B57-60 1971 mod med M41-karosseri fra VBK og regnr ND 12887, og den siste bussen var en Volvo BB57-55 1975 mod med M42-karosseri fra VBK og regnr ND 31106.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Tor Jul 19, 2018 19:44

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig, trolig nylevert og ganske stor Volvo FB86-49 med ukjent årsmod.. Er lite man ser på fronten av denne bilen, men det kan se ut som den hadde stålgrill, og med stående blinklys så stammet bilen trolig fra mellom 1969 og 1972.. Som man ser hadde den bultankpåbygg som var av ukjent fabrikat, men med tre separate tanker eller "kuler" om man vil.. Egentlig lurer jeg på om dette var en dansk bil som ble levert til Dansukker, da profileringen på bilen minner om deres biler slik at den fikk rød og blå logo i det hvite feltet mellom de tre blå stripene rundt tankene.. Isåfall var det et ganske "søtt" tranportoppdrag som ble framtiden for denne bilen i form av frakt av sukker.. Stiller meg forøvrig litt undrende til reservehjulet som lå "henslengt" på toppen av bilen -ser vel ikke bort fra at det fikk en annen plassering senere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg isak » Lør Jul 21, 2018 00:19

Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi en stilig, trolig nylevert og ganske stor Volvo FB86-49 med ukjent årsmod.. Er lite man ser på fronten av denne bilen, men det kan se ut som den hadde stålgrill, og med stående blinklys så stammet bilen trolig fra mellom 1969 og 1972.. Som man ser hadde den bultankpåbygg som var av ukjent fabrikat, men med tre separate tanker eller "kuler" om man vil.. Egentlig lurer jeg på om dette var en dansk bil som ble levert til Dansukker, da profileringen på bilen minner om deres biler slik at den fikk rød og blå logo i det hvite feltet mellom de tre blå stripene rundt tankene.. Isåfall var det et ganske "søtt" tranportoppdrag som ble framtiden for denne bilen i form av frakt av sukker.. Stiller meg forøvrig litt undrende til reservehjulet som lå "henslengt" på toppen av bilen -ser vel ikke bort fra at det fikk en annen plassering senere.. :)


Påbygg fra J.Mørch & Sønner som ser ut til å ha vært lokalisert i Hirtshals/DK 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 790
Registrert: Lør Jan 23, 2010 18:05
Bosted: narvik


Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Lør Jul 21, 2018 19:55

Jaha, da vet man det -da er det vel kanskje enda større sannsynlighet for at Volvo FB86-bilen var hjemmehørende i Danmark.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Leffis » Man Jul 23, 2018 10:05

Torkil Ø skrev:Bilde
Da starter vi ny side her på tråden med et bilde av en meget stilig og tidstypisk Volvo L48508 Viking som tilhørte Ila Jern i Trondheim.. Er ikke sikker på årsmod på denne bilen, men mellom 1960 og 1965 er nok ganske sikkert.. Det er heller ikke lett å se hele regnr på bilen, men det ser hvertfall ut til å ha vært et femsifret U-regnr som sluttet på 85.. Bilens planpåbygg var av ukjent fabrikat, og som man ser så hadde bilen hytte av såpass størrelse at den trolig ble brukt til lengre turer.. Fargene på bilen er jeg ikke sikker på, men det er mulig mesteparten av bilen var lys blå med en annen farge -muligens rød på deler av "snuten", framskjermene og frontfangeren, og kanskje en tredje farge på grillribbene.. Legg også merke til blinklysene som var plassert oppe mott taket i bakkant av hytta.. :)


Bilde

Hej Torkil ,
Du skriver om placering av blinklysene och dessa ljus var producerade av Fix-fabriken i Göteborg .Fabriken var underleverantör
till Volvo och Scania med flera inom fordonsindustrin. En av de mest kända produkterna var "takgöken" som satt på
Volvo 444 i början av 1950-talet - kanske någon minns denna takfyr ?

........Leffis...
Leffis
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 398
Registrert: Søn Sep 06, 2015 09:48

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 23, 2018 11:10

Hei Leffis -ja det var iallefall en svært spesiell plassering av blinklysene.. Noe sånt som den "takgöken" kan jeg ikke huske å ha lagt merke til eller vært klar over at har vært mulig å få før.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 23, 2018 19:08

Bilde
På dette bildet ser vi to stk Volvo FL6 med årsmod 1985/86 som muligens var demobiler den første tiden og tydeligvis ment for det britiske markedet da begge hadde ratt på høyre side.. Til venstre ser vi den største av FL6-bilene -en Volvo FL616 4x2 Intercooler som også hadde den største motoren med turbo, intercooler og 207 hk.. Til høyre ses den nest største varianten -en Volvo FL614 4x2, og den hadde den mindre motoren med turbo men uten intercooler, og den ytte 180 hk.. Begge biler ser dessuten ut til å ha hatt samme type skappåbygg fra Aluvan.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 24, 2018 14:46

Bilde
På dette bildet ser vi en ganske flott og tidlig Volvo N1020-38 4x2 trekkvogn med årsmod rundt 1975 og planpåbygd tralle av ukjent fabrikat både når det gjelder chassis og påbygg samt ukjent årsmod.. Når er jo dessuten dette bildet svart/hvitt og det er vanskelig å tyde evt firmalogoer osv.. Hvis trekkvogna derimot hadde hvite skilter med rød bokstaver og tall, så var nok hele semien hjemmehørende i Belgia.. Jeg setter foreløpig en knapp på det da jeg syns skiltene ligner på belgiske selv om det ikke er mulig å se farge på dem.. Kongsberg er jo en av dem som har god greie på utelandske skilter her på forumet og kan kanskje bekrefte eller avkrefte dette.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Kongsberg » Tir Jul 24, 2018 15:05

Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi en ganske flott og tidlig Volvo N1020-38 4x2 trekkvogn med årsmod rundt 1975 og planpåbygd tralle av ukjent fabrikat både når det gjelder chassis og påbygg samt ukjent årsmod.. Når er jo dessuten dette bildet svart/hvitt og det er vanskelig å tyde evt firmalogoer osv.. Hvis trekkvogna derimot hadde hvite skilter med rød bokstaver og tall, så var nok hele semien hjemmehørende i Belgia.. Jeg setter foreløpig en knapp på det da jeg syns skiltene ligner på belgiske selv om det ikke er mulig å se farge på dem.. Kongsberg er jo en av dem som har god greie på utelandske skilter her på forumet og kan kanskje bekrefte eller avkrefte dette.. :)

Helt sikker kan man jo aldri være, men det ser veldig ut som Belgia, var ikke uvanlig med toaksla trekkere med toaksla traller der på den tiden.
Kongsberg
Lærling
 
Innlegg: 137
Registrert: Ons Mar 28, 2012 21:11
Bosted: Kongsberg

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 24, 2018 18:11

Vi får satse på det.. :) Har inntrykk av at slike toakslede trekkvogner og toakslede traller ikke var ganske vanlige i hele BeNeLux-området og også dels i Frankrike på den tiden..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 25, 2018 16:39

Bilde
Her ser vi et bilde med noe ujevn sideskjøt som er hentet fra en brosjyre utgitt i 1982, og som omhandlet Volvo's F4 og F6-modeller.. På det tidspunkt fantes bare en Volvo F4-modell, og det var Volvo F408 4x2 som vi ser et chassis av her.. I mange av brosjyrene for Volvo's lastebiler ble chassibilder presentert nettopp på denne måten -bygg fram på en hånd, og dette er vel noe vi har sett eksempler på tidligere her på tråden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 31, 2018 12:18

Bilde
Det er vel liten tvil om hva dette dreide seg om.. Men kan likevel si at introduksjonen fra 1970-tallet av Volvo's 89-serie-biler her trolig foregikk via en serie av lysbilder, og der ble begge 89-variantene presentert -både Volvo F89 og Volvo G89.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 01, 2018 07:36

Bilde
Til slutt på denne siden tar vi med to bilder hentet fra en brosjyre utgitt i 1973 som viser to busschassiser fra Volvo sett fra oven.. Øverst en Volvo BB57, og nederst en Volvo B57.. Tydeligvis forskjellige akselavstander på disse to -de hadde jo nesten de samme akselavstandene bortsett fra at BB57 ikke kunne fås med den lengste på 6,50 meter.. Ellers var det på 5,0, 5,50 og 6,0 meter på både B og BB57.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Fiborg og 1 gjest