Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 14, 2018 21:18

Bilde
Da starter vi side 69 her på tråden med et ganske flott bilde av en stilig og finskregistrert Volvo F725-48 6x2 Intercooler av tidlig utgave og trolig 1979 mod.. Bilen hadde et nokså merkelig utseende skappåbygg fra JOKA som jeg mener var et finsk fabrikat.. Det som er merkelig med skappåbygget er det skrånende taket både foran og bak, og undrer meg veldig på hva som var årsaken til at det var bygd slik.. Minner litt om de første små LLB-containerne til Linjegods dette som var kortere men ellers hadde tak utformet på samme måte, men hvorfor har jeg aldri hørt.. I tillegg ser det ut til at bilen på bildet var lakkert i noenlunde samme farger og profilering som datidens ASKO-biler her til lands, men siden bilen var finsk så tilhørte den nok ikke dem.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Ons Aug 15, 2018 08:36

Skråningen på LLB's containers var väl tilpasse jernbanens tunnelprofiler tenker jeg?
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 15, 2018 13:47

Ja det kan tenkes -på jernbanevognene ble jo disse plassert "sidelengs" ifht på biler og hengere.. De neste utgavene av LLB-containerne her til lands hadde ikke slik skråning som de første, men til gjengjeld var de lavere også såvidt jeg husker..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 15, 2018 15:51

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig Volvo L37507 Bamse med årsmod rundt 1960, og som må kunne sies å ha vært riktig så tidstypisk for sin tid.. En svenskeid bil dette med planpåbygg av ukjent fabrikat og logo for ABBA -riktignok noen år før popgruppen med samme navn så dagens lys.. Her var det nok heller snakk om sild tenker jeg, og ulike typer sild er fortsatt å få kjøpt derfra.. ABBA er i dette tilfellet en forkortelse for AB Bröderna Ameln, og firmaet ble etablert i 1906 og skal ha sinn opprinnelse i Kungshamn.. Tilbake til bilen så frakter man nok ikke sild til og fra ABBA på denne måten i dag, men dette var jo andre tider enn nå.. Bilen hadde forøvrig Volvo L375-modellens lengste akselavsand på 4,70 meter og dieselmotor som ytte relativt beskjedne 95 hk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 16, 2018 14:17

Bilde
I dag tar vi med et annonse/reklamebilde som viser en flott Volvo B58-60 1971 mod som da bildet ble tatt tilhørte Lunds Bussruter A/S fra Råde i Østfold.. Bussen var et bruktkjøp da den opprinnelig var levert ny til Svein Helling Busslinjer A/S i Drammen og førstegangsregistrert i samme by på regnr KE 15946 den 18.11.1971.. Lunds Bussruter overtok bussen den 17.06.1980 og fikk omlakkert den til sine farger som den ses med her, og etter dette ble bussen værende hos Lunds Bussruter fram til den ble nærmere 27 år og utrangert og avregistrert for godt den 25.08.1998.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kjella » Tor Aug 16, 2018 14:50

Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi en stilig Volvo L37507 Bamse med årsmod rundt 1960, og som må kunne sies å ha vært riktig så tidstypisk for sin tid.. En svenskeid bil dette med planpåbygg av ukjent fabrikat og logo for ABBA -riktignok noen år før popgruppen med samme navn så dagens lys.. Her var det nok heller snakk om sild tenker jeg, og ulike typer sild er fortsatt å få kjøpt derfra.. ABBA er i dette tilfellet en forkortelse for AB Bröderna Ameln, og firmaet ble etablert i 1906 og skal ha sinn opprinnelse i Kungshamn.. Tilbake til bilen så frakter man nok ikke sild til og fra ABBA på denne måten i dag, men dette var jo andre tider enn nå.. Bilen hadde forøvrig Volvo L375-modellens lengste akselavsand på 4,70 meter og dieselmotor som ytte relativt beskjedne 95 hk.. :)

Eller rogn... Kjenner igjen dei tønnene.
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 16, 2018 16:57

Ja ABBA har vel gjennom mange år produsert kaviar også, det hadde jeg helt glemt.. Har forøvrig også fått vite at ABBA nå eies av norske Orkla ASA.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 17, 2018 08:10

Bilde
Her ser vi et bilde hentet fra en brosjyre utgitt i 1994 som omhandlet Volvo's FL7 og FL10-modller.. På bildet er det en Volvo FL10 62R 1994 mod demobil vi ser, og den hadde containerrammepåbygg av ukjent fabrikat samt vekselskap fra Sala Kaross.. Volvo FL7 og FL10 kom på markedet i 1985, så da denne brosjyren ble utgitt i 1994, hadde modellene rukket å bli 9 år gamle.. De ble jo oppfattet som ganske så moderne i 1985, men i 1994 hadde det nok likevel skjedd endel moderniseringer både innvendig og utvendig. Den mest synlige endringen for min del var vel frontfangeren som hadde fått en "mykere" form og med en ekstra spoiler i nedkant.. Vet ikke om jeg syns dette var med på å gjøre bilene penere, for mine øyne ble det kanskje seende noe "klumpete" ut.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Fre Aug 17, 2018 14:03

Torkil Ø skrev:Her ser vi et bilde hentet fra en brosjyre utgitt i 1994 som omhandlet Volvo's FL7 og FL10-modller.. På bildet er det en Volvo FL10 62R 1994 mod demobil vi ser, og den hadde containerrammepåbygg av ukjent fabrikat samt vekselskap fra Sala Kaross.. Volvo FL7 og FL10 kom på markedet i 1985, så da denne brosjyren ble utgitt i 1994, hadde modellene rukket å bli 9 år gamle.. De ble jo oppfattet som ganske så moderne i 1985, men i 1994 hadde det nok likevel skjedd endel moderniseringer både innvendig og utvendig. Den mest synlige endringen for min del var vel frontfangeren som hadde fått en "mykere" form og med en ekstra spoiler i nedkant.. Vet ikke om jeg syns dette var med på å gjøre bilene penere, for mine øyne ble det kanskje seende noe "klumpete" ut.. :)

FL10 har vel aldri hørt til de mest vellykkede "moderne" Volvoer, rent designmessig. Litt uenig med deg Torkil akkurat her, for jeg synes den frontfangeren med spoileren ga bilen et løft som den absolutt trengte! 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 17, 2018 16:08

Nei det er jo en kjent sak at smaken er forskjellig, og sånn bør det vel være også, ellers ville nok mye blitt mer kjedelig.. :)

Fikk meg til å tenke på at jeg personlig nok har en tendens til å like best førsteutgavene av mange lastebiler fra ulike produsenter.. For Volvo's del gjelder det mange, f.eks F10 og F12, de tidlige utgavene av N7, N10 og N12, og faktisk også FL6 som i starten hadde markerings og blinklys i grillen noe som etter min mening ga disse bilene mer identitet.. En ting jeg kan komme på av forandringer på Volvo-modeller som jeg liker, er innføringen av svart plastgrill på de frambygde modellene i 1972/73. Der liker jeg bilene like godt både slik de var fra 1960-tallet og etter at plastgrillene kom på plass på starten av 1970-tallet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 18, 2018 18:47

Bilde
Her ser vi et bilde som pryder baksiden på mange Volvo-brosjyrer fra midten av 1980-tallet.. Bildet stammer fra andre halvdel av 1983, og viser et knippe på fem demobiler som alle var tidlige 1984 modeller -flere av dem med en god del nyheter.. Fra venstre ses en Volvo F7, deretter en Volvo F10, en Volvo F12 med Globetrotter-hytte, og alle disse tre bilene hadde intercooler-motor, noe som var en nyhet på Volvo F10 fra 1984 års modelle og som også ga denne modellen tittelen "Truck of the year" i 1984.. De to bilene til høyre på bildet var en Volvo N12 med turbomotor, og en Volvo F613 også den med turbo-motor i og med at den ikke fantes med intercooler-motor.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 19, 2018 18:59

Bilde
Her ser vi et brosjyrebilde som viser mesteparten av en Volvo FL614-34 4x2 feiebil.. Det var vel en god del Volvo FL614-biler som ble bygd opp som feiebiler, og som man ser var den høyrestyrt, noe feiebiler som regel har vært opp gjennom årene.. Som man ser var bilen lakkert i temmelig knall gul -og grønn farge.. Hvor den var hjemmehørende er ukjent, men påbygget kom fra tyske Faun, og under Faun-navnet står jo et ord til som ikke egner seg på trykk om man tar bort den siste a'en.. Om dette var en typebenevnelse eller endel av produsentnavnet er ikke kjent.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Søn Aug 19, 2018 20:05

Torkil Ø skrev:Her ser vi et brosjyrebilde som viser mesteparten av en Volvo FL614-34 4x2 feiebil.. Det var vel en god del Volvo FL614-biler som ble bygd opp som feiebiler, og som man ser var den høyrestyrt, noe feiebiler som regel har vært opp gjennom årene.. Som man ser var bilen lakkert i temmelig knall gul -og grønn farge.. Hvor den var hjemmehørende er ukjent, men påbygget kom fra tyske Faun, og under Faun-navnet står jo et ord til som ikke egner seg på trykk om man tar bort den siste a'en.. Om dette var en typebenevnelse eller endel av produsentnavnet er ikke kjent.. :)

Ja kanskje noe på kanten... det er imidlertid ikke særlig verre enn at FAUN i 1983 overtok et annet tysk firma, KUKA umwelttechnik, og at det fusjonerende selskapet fikk bli en del av firmanavnet. Fra wikipedia kan man lese at Faun har hatt nesten 20 forskjellige firmanavn med fusjoner, fisjoner og oppkjøp. Faun er fremdeles i drift, og bygger nå renovasjonspåbygg og spesialkjøretøyer under navnet Tadano Faun GmbH. Tadano er, som noen vel vet, en kjent japansk produsent av mobilkraner. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 19, 2018 21:03

Jamen da vet vi det og veldig fint å få med dette.. Mange takk skal du ha nok engang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 20, 2018 08:39

Bilde
Da avslutter vi denne siden med et par illustrasjoner fra en brosjyre fra endel år tilbake.. Her ser vi to stk Volvo F88 foreslått som ulike langtransportbiler, noe som disse bilene svært ofte ble brukt til.. Øverst en toakslet Volvo F88-49 som plan/kapellbil med henger og nederst en treakslet Volvo FB88-32 som trekkvogn med skappåbygd tralle.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Torkil Ø og 1 gjest