Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Tor Feb 16, 2017 19:40

Nå har det endelig dukket opp en mulighet til å starte en tråd med arkvbilder og materiale fra Volvo Norge A/S også, noe som så langt har vært litt vanskelig da Volvo's import og forhandlerorganisasjoner har endret seg endel opp gjennom årene. Dette har også medført endel flytting av lokaliteter og dertil rydding som kan ha ført til at endel billedskatter har gått tapt.. Nå har imdlertid Bjørn Ivar Nilsen fått fatt på en god samling bilder og annet materiale fra Volvo Norge A/S, og han har skannet alt dette og gitt meg i oppgave å starte en tråd som følger samme opplegg som Norsk Scania og DAF Norge/RSA-trådene.. Dette synes jeg er veldig morsomt og håper at også andre vil synes det, og jeg må bare si mange takk for tilliten til Bjørn Ivar -skal gjøre mitt beste. Videre må det også nevnes at denne tråden i likhet med de nevnte trådene vil inneholde arkivbilder og materiale som det trolig finnes lignende og samme bilder av mange steder. Slike bilder er det ikke ønskelig at blir lagt ut på denne tråden da det kan bli "smør på flesk", siden dette kan være bilder som allerede finnes blant arkivmaterialet og vil bli lagt ut senere. Dette gjelder også tilsvarende bilder som ligger på andre tråder her på forumet. Er det derimot snakk om bilder man har tatt selv eller har fått låne av familile, venner og bekjente som selv har tatt bildene, så er de velkomne å poste her på tråden. Slike bilder kan være oppklarende ifht manglende regnr, historikk osv på kjøretøyene, så det er bare fint å få med..
Vil også nevne at bildene vi får se her på tråden er både av norske, svenske og utenlandske kjøretøyer. Det er presse/promotion-bilder, leveranse og brosjyrebilder samt detalj og chassisbilder pluss mye mer.. Endel av bildene er sikkert kjent fra før, andre ikke -men håper uansett det faller i smak.. :)

Bilde
På dette bildet ser vi en stor del av alt materialet som skal bli lagt ut her på tråden etterhvert.. Jeg er ganske så sikker på at det vil ta en god stund å komme gjennom alt dette pluss endel som ikke er med på dette bildet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Tor Feb 16, 2017 19:49

Bilde
Bilde
Det var litt vanskelig å velge hvilke bilder man skulle starte med i det første innlegget her på tråden, men til slutt falt valget på disse to.. De viser en flott Volvo F1017-34 4x2 trekkvogn 1977/78 mod som var blant de tidligst produserte bilene fra Volvo's F10 og F12-modeller som kom på markedet fra 1977/78.. Volvo F10 kunne på dette tidspunkt leveres med to motoralternativ -enten TD100A-motoren med 260 hk DIN som var samme type motor som i forgjengeren Volvo F/G88, eller TD100B-motoren med høyere effekt på 300 hk som kanskje de fleste valgte.. Det er ikke kjent hvilken av disse motoralternativene som satt i Volvo F10-trekkvogna vi ser på disse to bildene, men et av dem var det garantert.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Tor Feb 16, 2017 19:56

Dette ser vi frem till :-D
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Feb 16, 2017 20:01

Det er bra Thomas -det gjør jeg egentlig selv også, bildene/materialet er ganske ferskt enda for min del også siden jeg mottok dem i går, men det er mye bra her.. Så langt tiden strekker til så satser jeg på å lage et innlegg omtrent hver dag her på tråden også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Tor Feb 16, 2017 21:19

Torkil Ø skrev:Det er bra Thomas -det gjør jeg egentlig selv også, bildene/materialet er ganske ferskt enda for min del også siden jeg mottok dem i går, men det er mye bra her.. Så langt tiden strekker til så satser jeg på å lage et innlegg omtrent hver dag her på tråden også.. :)

Gleder meg veldig til dette! 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Petteranlegg » Tor Feb 16, 2017 21:51

Kjempe flott. Gleder meg stort til å følge denne tråden din også. Du gjør en kjempe jobb!!
Petteranlegg
Sykkelbud

Innlegg Rubber Duck » Tor Feb 16, 2017 22:16

Petteranlegg skrev: Du gjør en kjempe jobb!!

Det er vi mange som synes, blir nok en spennende tråd dette Torkil! :D
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg briandb@start.no » Tor Feb 16, 2017 22:51

:D
Rubber Duck skrev:
Petteranlegg skrev: Du gjør en kjempe jobb!!

Det er vi mange som synes, blir nok en spennende tråd dette Torkil! :D

--Dette blir spennende.--!!--Gleder meg stort !! :D
Briand
briandb@start.no
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Fre Feb 17, 2017 06:56

Veldig hyggelig å høre (lese) alt dette folkens -da er det bare å satse på at tråden vil svare til forventningene hos dere.. Mange takk skal dere ha, og skal sørge for å få lagt ut et nytt bilde senere i dag.. :D
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Leffis » Fre Feb 17, 2017 12:01

Fint detta Torkil , ser framemot många fina bilder och information.

.......................
Leffis
Leffis
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Feb 17, 2017 13:02

Bilde
Tidligere i dag så lovte jeg jo å legge ut et bilde litt senere, så da tar vi med dette verksted-bildet nå.. Det ble i sin tid tatt hos Volvo-forhandler Østfold Motor Company A/S, og vi ser to tidstypiske lastebiler som var inne for div reparasjoner denne dagen.. Til venstre en Volvo F85-47 1971 mod som hadde planpåbygg av ukjent fabrikat og Hiab-kran.. Bilen ble førstegangsregistrert i Sarpsborg på regnr AD 14879 den 08.10.1971, og har trolig hatt flere eiere gjennom et langt liv.. Fra den 10.05.2001 har bilen vært eid av David Søbo fra Åsnes i Hedmark, og noen dato for evt. avregistrering av denne bilen finnes ikke..
Til høyre ser vi en Volvo F89-42 6x2 1975 mod som så ut til å ha hatt et slags plan/flispåbygg.. Denne bilen ble førstegangsregistrert i Moss på regnr AX 23961 den 14.10.1975, og bilen fikk ny eier den 24.10.1989 som var Ole-Harald Rustad fra Sørum. Det ser ut til at bilen fortsatt er hos Rustad da det ikke finnes noen dato for avregistrering på den heller, så da kan det tenkes at begge disse bilene som var nye for godt over 40 år siden fortsatt eksisterer, og det er jo litt av et sammentreff..
Hvem som var eiere av bilene da dette bildet ble tatt, er derimot ukjent.. Om noen skulle vite mer om det så hadde det vært flott å få mer info.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Feb 17, 2017 13:12

Leffis skrev:Fint detta Torkil , ser framemot många fina bilder och information.

.......................
Leffis

Ja dette er jo ditt felt også -absolutt, og det kan jo tenkes noe av det samme som finnes på din tråd vil komme her også -det er jeg ikke sikker på.. Men jeg håper iallefall du kan bidra med masse info, for det er en god del svenske og utenlandske vogner blant bildematerialet også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 18, 2017 09:32

Bilde
Tar med dette bildet i dag, og her ser vi en Volvo FL611 4x2 1985/86 mod titte fram mellom to hus en eller annen plass i Sverige.. Bilen var trolig blant de første bilene fra Volvo's FL-serie når denne ble presentert i 1985, og den hadde typisk profilering for disse bilene i hvit utførelse med grå "bølgestriper" på hytta.. Bilens skappåbygg var av ukjent men trolig svensk fabrikat, og Volvo FL611 var den minste av FL-bilene når disse ble presentert i 1985, men året etter i 1986 kom den minste som var Volvo FL408.. Forøvrig var Volvo FL611 en 11 tonss lastebil, og den hadde turbomotor av type TD 61 med 152 hk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg stokke » Lør Feb 18, 2017 14:00

Det gledast!! :D
stokke
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 18, 2017 14:15

Det er jeg glad for, og nå har vi kommet såpass langt ned på denne siden at vi kan starte på en ny side, og der skal vi ta med et leveransefoto av en norsk bil.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Neste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest