Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Ons Mai 02, 2018 16:17

Bilde
Her har vi et etter min mening meget flott bilde der vi ser tre containersemitrailere som henter containere fra et stort lasteskip på slutten av 1960-tallet -kanskje i Rotterdam eller Antwerpen.. De stilige semitrailerne tilhørte et firma ved navn CTA som antakelig var en forkortelse for et lengre navn.. Trekkvognene var av typen DAF T 2400 DP-335, og settene hadde årsmod fra rundt 1967.. Den framste semitraileren hadde dessuten tralle med containerramme fra DAF, men er ikke sikker på modellbenevnelse på denne tralla -de andre to så ut til å ha traller av en annen type.. Trekkvognene hadde forøvrig totalvekt på 16,4 tonn og hadde 226 hk-motor som var den samme som på samme tid var å få i den mer moderne DAF 2600-modellen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 03, 2018 07:32

Bilde
Fra en utgave av "DAF Trucks Magazine" utgitt i 1976, tar vi med dette flotte og stemningsfulle bildet som i sin tid trolig ble tatt i Hamar.. Blant mye annet ser vi en flott DAF TB 160 DT-605 1972 mod tilhørende A/S Hamar og Omland Bilruter som var en av des tørste om ikke den største DAF-kunden her til lands.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Hamar på regnr FS 17401 den 05.04.1972, det var 50 sitte og 13 ståplasser i bussen som var i HOB's eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 06.04.1992 etter 20 år og en dags tjeneste for rutebilselskapet i Hamar.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 04, 2018 13:22

Bilde
Her har vi et stilig bilde hentet fra en utgave av "DAF Blad" utgitt høsten 1969 der de nye DAF F 1600, FAV 1800 og F 2000-modellene fra DAF ble presentert.. Dette var jo en stor nyhet på den tiden -særlig med tanke på at DAF på detet tidspunktet hadde vært lastebilprodusent i rundt 20 år, og dette uten at det hadde vært så mange fornyelser på hyttefronten så langt.. På bildet ser vi en testbil av typen DAF FA 2000 DH-525 som trolig var produsert i 1968 eller 1969, og som var godt kamuflert med militærgrønn farge over det hele, og ikke minst med front fra de eldre lastebilmodellene.. Bilens plan og kapellpåbygg var av ukjent men trolig nederlandsk fabrikat -legg forøvrig merke til testbilsjåføren -i dress, noe som ikke var uvanlig på den tiden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 05, 2018 13:42

Torkil Ø skrev:Her har vi et etter min mening meget flott bilde der vi ser tre containersemitrailere som henter containere fra et stort lasteskip på slutten av 1960-tallet -kanskje i Rotterdam eller Antwerpen.. De stilige semitrailerne tilhørte et firma ved navn CTA som antakelig var en forkortelse for et lengre navn.. Trekkvognene var av typen DAF T 2400 DP-335, og settene hadde årsmod fra rundt 1967.. Den framste semitraileren hadde dessuten tralle med containerramme fra DAF, men er ikke sikker på modellbenevnelse på denne tralla -de andre to så ut til å ha traller av en annen type.. Trekkvognene hadde forøvrig totalvekt på 16,4 tonn og hadde 226 hk-motor som var den samme som på samme tid var å få i den mer moderne DAF 2600-modellen.. :)

Forkortelsen CTA som var å finne på de tre DAF T 2400-trekkvognene på det øverste bildet på denne siden ser ut til å ha stått for Container Terminal Altenwerder.. Har fått tilbakemelding på at dette er et stort firma med utspring i Hamburg i Tyskland, men som visstnok også har tilhold i andre store havnebyer rundt om.. I dette tilfellet trolig en av de nederlandske havnebyene i og med at alle trekkvognene var registrert der.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Man Mai 07, 2018 13:40

Bilde
Fra en utgave av "DAF Trucks Magazine" utgitt i 1983 tar vi med dette flotte bildet som viser en stilig og ganske stor tanksemitrailer.. Trekkvogna var en DAF FTS 3300 DKX-325 som trolig var 1982 eller 1983 mod.. DAF's F 3300-modeller kom jo på markedet høsten 1982.. Den treakslede tralla med svingbar bakaksel var trolig av samme årsmod som trekkvogna og levert til den, tralla hadde jo dessuten et ganske stort tankpåbygg.. Emblemet på dette viser jo at den var fra Van Hool, og dermed var dette trolig et helbygd produkt derfra både når det gjelder chassis og tankpåbygg.. Har ikke visst at Van Hool har bygd tankpåbygg, men man skulle jo tro det er slik siden emblemet var festet nettopp på tanken.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Tir Mai 08, 2018 16:05

Bilde
På dette presse/promotion-bildet ser vi en ganske stilig og ny DAF A 18 DS-516 med årsmod rundt 1965.. Modellen var den største av tre snutebil alternativer med samme hytte på denne tiden, og den hadde totalvekt på 15,6 tonn, akselavstand på 5,16 meter og turbomotor som ytte 165 hk.. Ellers kan man jo trygt påstå at bilen på bildet var ganske tidstypisk nederlandsk med fast planpåbygg som ganske mange lastebiler derfra hadde på den tiden.. Fabrikat på planpåbygget er ukjent, og personlig har jeg en litt blandet oppfatning av om jeg syns disse var pene eller ikke.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torebuss » Tir Mai 08, 2018 18:40

NeooplanN138Frank skrev:Bussen over er faktiskt den eneste av sitt slag som TIRB fikk med Berkhof Excellence 2000 karosseriet ( byggenr 1337 ). Denne bussen ble ofte omtalt som dobbeltdekkerbuss men det var nok den delte framruta som skapte litt forvirring ;)

I TIRB hadde bussen # 258 og regnummer ZF20621. Registrert 24/11-1988. Solgt til Trondheim Trafikkselskap-TT Tours og videresolgt av meg faktiskt til Sjusjøen Reiseservice AS (Lillehammer Ringsaker Turbiler) da TT-Tours ble nedlagt og alle turbilene kom til Drammen for videresalg. Siste eier var i Bergen fra 19/6-2006 og ZF20621 ble avregistrert 2/10-2009.

Må jo få med at chassiet er DAF SBR 3000 DKZ, 11,6 liters motor med 291 hester.

Bilde
Bilde



Flotte bilder og busser, men DAF SB(R) 3000 DKZ hadde ikke 291 hestekrefter, den hadde 373. Det var den sterkeste bussmotoren til DAF i 1988. Veøy hadde fire slike, og jeg husker jeg snakket med en TIRB-sjåfør med en slik buss, og han sa også at den hadde 373 hk. :D
Torebuss
Sykkelbud
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Mai 06, 2018 16:45

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Tir Mai 08, 2018 21:25

Det var jo samme antall hk som fantes i lastebilmodellen DAF F 3600 det -ATI-motoren i disse bilene hadde jo benevnelsen DKZ.. Og 373 hk i en buss på den tiden må jo sies å ha vært mye.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg isak » Tir Mai 08, 2018 21:51

Torkil Ø skrev:Det var jo samme antall hk som fantes i lastebilmodellen DAF F 3600 det -ATI-motoren i disse bilene hadde jo benevnelsen DKZ.. Og 373 hk i en buss på den tiden må jo sies å ha vært mye.. :)


SVV appen forteller at ZF 20621 har en 11,6 liters motor som gir 214 kW eller omregnet, 291 hestekrefter... 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 814
Registrert: Lør Jan 23, 2010 18:05
Bosted: narvik

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torebuss » Tir Mai 08, 2018 22:00

Torkil Ø skrev:Det var jo samme antall hk som fantes i lastebilmodellen DAF F 3600 det -ATI-motoren i disse bilene hadde jo benevnelsen DKZ.. Og 373 hk i en buss på den tiden må jo sies å ha vært mye.. :)


Ja, det var temmelig mye. Volvo gikk vel fra 310 til 340 på den sterkeste B10Men i 88 hvis jeg husker riktig. Scania hadde akkurat kommet med K113, og 363 hk var den sterkeste frem til 381 hk kom senere. MAN hadde en 360 hester som ble oppgitt til 373 når en gikk over fra å måle i DIN til ISO1585 standard som en bruker nå. Mercdes fikk akkurat økt sin 14.618 liter V8 fra 330 til 354 hk. Den ble snart oppgitt til 369 mener jeg når de endret fra å oppgi i DIN til ISO. Den hadde riktignok et heftig dreiemoment.

DAFen reklamerte med 373 hk DIN på SB 3000 DKZ, og da må vi vel tro på det. I så fall tilsvarte det ca 385 hk ISO.

Tre av de fire bussene vil Veøy hadde femtrinns ZF automat. Det fortelles det hendte at andre sjåfører kom bort på busstasjonen og spurte om hva de fyrte med, etter at de hadde stått bak på rødt lys og sett bussen dra iveg da det skiftet til grønt inn mot Molde :flire:
Torebuss
Sykkelbud
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Mai 06, 2018 16:45


Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torebuss » Tir Mai 08, 2018 22:03

isak skrev:
Torkil Ø skrev:Det var jo samme antall hk som fantes i lastebilmodellen DAF F 3600 det -ATI-motoren i disse bilene hadde jo benevnelsen DKZ.. Og 373 hk i en buss på den tiden må jo sies å ha vært mye.. :)


SVV appen forteller at ZF 20621 har en 11,6 liters motor som gir 214 kW eller omregnet, 291 hestekrefter... 8-)


Jo, men vognkortene er fulle av feil på busser og lastebiler. AR 53 422 som Veøy hadde var en SV 3000 DKZ -88 modell, men i appen står det at den hadde 252 hk. Jeg kan love deg at det ikke stemmer. Og DKZen til DAF hadde kun 373 hk. De hadde mange svakere versjoner, med da hadde de et annet navn enn DKZ :)
Torebuss
Sykkelbud
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Mai 06, 2018 16:45

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Ons Mai 09, 2018 00:13

Ja nå skal jeg være forsiktig med å påstå noe som helst ifht dette som diskuteres over her.. Det eneste jeg for min del har lagt merke til er det jeg allerede har nevnt at lastebiler fra DAF med DKZ-motor (F 3600) hadde 373 hk.. At opplysningene fra Statens Vegvesen kan være feil har vi jo for øvrig sett eksempler på flere ganger her på forumet uten at jeg skal påstå at det er slik denne gangen.. Nå ser jeg også at 252 hk blir nevnt som hk-antall over her -det er et hk-antall jeg kjenner igjen fra de kraftigste variantene av den langlivede DAF MB 200-bussmodellen med underliggende midtmotor.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg I-shift » Ons Mai 09, 2018 20:09

Torebuss skrev:
isak skrev:
Torkil Ø skrev:Det var jo samme antall hk som fantes i lastebilmodellen DAF F 3600 det -ATI-motoren i disse bilene hadde jo benevnelsen DKZ.. Og 373 hk i en buss på den tiden må jo sies å ha vært mye.. :)


SVV appen forteller at ZF 20621 har en 11,6 liters motor som gir 214 kW eller omregnet, 291 hestekrefter... 8-)


Jo, men vognkortene er fulle av feil på busser og lastebiler. AR 53 422 som Veøy hadde var en SV 3000 DKZ -88 modell, men i appen står det at den hadde 252 hk. Jeg kan love deg at det ikke stemmer. Og DKZen til DAF hadde kun 373 hk. De hadde mange svakere versjoner, med da hadde de et annet navn enn DKZ :)


Ein ting eg har sett i appen til SVV er at kw-effekten for eldre bussar og lastebilar ofte står angitt som hk-effekten. Ein Mercedes buss av typen
O 305 eller O 405 med 240 hk (som vel er 177 kw) har ofte 177 hk som oppgitt effekt i appen. Lurte fælt på kva for sparemotor dette var dei første gongene eg såg dette, men så skjønte eg kor feilen låg. Hadde jo alltid lest i blad osb. at denne motoren (utan turbo) hadde 240 hk! Tilsvarande meiner eg å hugse at eg har sett data hos SVV for ein Scania K92 med 180 hk som oppgitt motoreffekt. Men det rette er jo 245 hk - som er 180 kw!

Mvh Kristian
I-shift
Lærling
 
Innlegg: 92
Registrert: Man Okt 26, 2015 16:08

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Ons Mai 09, 2018 20:16

Ja det der er vel den mest vanlige feilen hos SVV har jeg inntrykk av og har opplevd å finne slike feil mange ganger selv.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torebuss » Ons Mai 09, 2018 20:38

Torkil Ø skrev:Ja det der er vel den mest vanlige feilen hos SVV har jeg inntrykk av og har opplevd å finne slike feil mange ganger selv.. :)


Ja, jeg har også lagt merke til dette. Men denne ganger stemmer ikke dette heller, DKZ var oppgitt til 373 HK/274 KW.

Det var vel også riktig langlivede motorer, hørte mange historier om DAF 3600 og 3300 som gikk langt og lenger enn langt. :)
Sist endret av Torebuss den Tor Mai 10, 2018 07:23, endret 1 gang
Torebuss
Sykkelbud
 
Innlegg: 4
Registrert: Søn Mai 06, 2018 16:45

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest