Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Ons Mar 04, 2015 16:02

Velger å starte en ny tråd i dag på tross av lav aktivitet på forumet. Tittelen på tråden sier jo primært hva den skal inneholde siden jeg på ulike måter har fått skaffet tilveie endel arkivbilder og materiale fra den nåværende og tidligere DAF-importøren. Det vil si at også denne tråden blir lik "Arkivbilder fra Norsk Scania-tråden", og da er det fint om det kan bli lagt ut eventuelle kommentarer og bilder som har tilknytning til arkivbildene/materialet som har blitt lagt ut, og ikke alt mulig annet. Denne tråden vil langt fra bli like stor og omfattende som nevnte Scania-tråd og f.eks VBK-tråden, men det er såpass stoff at jeg syntes det kunne være på sin plass med en egen tråd for dette. Det vil komme bilder og brosjyrer/materiale av både store og små kjøretøyer, og av både norske og utenlandske kjøretøyer. Fra DAF Norges side er det dessverre ikke alt som er tatt vare på siden firmaet bl.a har vært på flyttefot slik at mye har blitt kastet..
Nå er det slik at RSA nå med adresse Drammen ble første importør av DAF-kjøretøyer til Norge i 1953. RSA ble etablert i Oslo som RGSA, Rutebileiernes Garanti og Standardiserings Aksjeselskap i 1936, men navnet ble senere endret til RSA, Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap, og RSA flyttet til Drammen på 1970-tallet. Å gå inn på hele dette selskapets historikk blir for omfattende her, men for å gjøre historien kort så ble det satt en stopper for at RSA skulle importere DAF etter at RSA på slutten av 1970-tallet også hadde begynt å importere Hino-kjøretøyer.
Derfor ble DAF Norge A/S med adresse Rygge i Østfold etablert i 1981, og der holder dette firmaet fortsatt til. Siden jeg har fått tilgang på bilder og arkivmateriale fra begge disse firmaene som omhandler DAF, velger jeg å legge alt dette på samme tråd for å få med mest mulig. Fra RSA finnes det endel annet materiale også, bl.a endel bilder av Hino-kjøretøyer -alt dette vil bli lagt ut på andre og passende tråder siden denne tråden i størst mulig grad skal dreie seg om DAF..
Til slutt i denne innledningen tar jeg med en takk til Rolv Skandfer ved DAF Norge A/S for utlån av bilder og materiale fra dem, og en takk til Vidar Såtvedt som har samlet inn det som finnes av DAF-materiale fra RSA. Samtidig en takk til sistnevnte for alltid like god hjelp til skanning av bilder og diverse annet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Ons Mar 04, 2015 16:04

Bilde
Vi får vel ta med et bilde med det samme også.. Når jeg så gjennom bildene i går kveld, fant jeg ut at jeg ville starte med dette.. Trekkvogna på bildet figurerer nok på noen flere bilder også, jeg tenkte jeg skulle skrive noen ord om den siden det var regnr på den, men så viser det seg at her hadde man satt på et skilt fra en annen bil så da blir ikke det så lett.. Det er iallefall en DAF FT 95.400 4x2 trekkvogn dette, muligens 1991 mod, og kanskje ble den brukt som demobil en tid.. Regnr den har -AR 56537 tilhørte imidlertid en DAF FA800 1990 mod, nå har ikke jeg gått gjennom alle bildene så godt at jeg husker alt fra dem, men det er ikke umulig at det kan dukke opp et bilde av denne DAF 800-bilen senere.. Forhåpentligvis dukker det opp et bilde av trekkvogna med riktig regnr også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg guff1 » Ons Mar 04, 2015 16:18

:tommel: gleder meg allerede jeg
Brukerens avatar
guff1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Mar 04, 2015 16:58

Jamen det er bra guff1 -det er nok noen "godbiter" blant stoffet som finnes her også, men det skulle gjerne vært flere. Slik er det dessverre når saker og ting går i søplekassa istdet for å bli tatt vare på, men det er jo uansett bedre med litt enn ingenting.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Ons Mar 04, 2015 21:29

Detta blir bra Torkil !
Vi har et aksjebrev/bevis fra 1936 liggende her et sted som Bestefaren vår kjøpte på RSA da det ble startet. Det ble løst inn nå for ikke så mange åra siden da de skulle ha ut alle små aksjonærene :mrgreen:
Vi kjøpte også Vårt DAF Chassis inne på RSA i 1974/74 med VBk karosseri. Reg nr AR24950.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg isak » Ons Mar 04, 2015 22:27

Da kommer det kanskje etterhvert noen bilder av de herlige Setra-bussene også!? 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Mar 04, 2015 23:11

Jo takk skal dere ha for kommentarer både tore-buss og isak -vi får se hva som dukker opp etterhvert, jeg skal finne fram noe nytt i løpet av morgendagen. Hadde tenkt å ta med litt mer i kveld, men så ble det ikke tid til det likevel.. :)

Når det gjelder Setra-busser så kommer det ikke bilder av disse på denne tråden, her skal nok det meste dreie seg om DAF. RSA har importert Setra-busser, men det har nok ikke noe å gjøre med RSA's virksomhet ifht DAF.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 05, 2015 10:52

Bilde
Her fant jeg likevel et bilde der det er med en Setra-buss. Dette skal ha vært den første som RSA importerte og var en mindre typer med rundt 30 sitteplasser, noe mer om denne bussen husker jeg ikke i farten..
I tillegg ser man fronten av en treakslet DAF 2800 DKS-447 1977 mod demobil med kapellpåbygg som muligens var påbygd hos RSA da RSA bygde både plan/kepellpåbygg og skappåbygg på denne tiden og i årene framover. Bilen ble førstegangsregistrert i Drammen på regnr KE 54244 den 05.07.1977, og siste eier ser ut til å ha vært Arendal Dampskibsselskap, ADS i Arendal som trolig tok over bilen etter at demotiden var over. ADS hadde deretter denne bilen i sin bruk og eie fram til den ble avregistrert for godt den 14.01.1986. Er vel helelr ikke umulig at ADS sørget for å få bilen lakkert i sine brune og gule farger. Hvilke farger bilen hadde da den var demobil er jeg noe usikker på, men tror den hadde oransjelakkert hytte og at lemmene på planet var likedan med blå kapellduk.. :) Foto: RSA/Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Tor Mar 05, 2015 17:33

Ikke før hadde du sagt at tråden ikke skulle inneholde noen Setra busser, så lanserer du et bilde av en DAF lastebil som poserer sammen med en Setra S80/S80B buss! Bussen er fra andre halvdel av syttitallet, og hadde normalt 28 seter. På kontinentet ble modellen ofte brukt til turkjøring av mindre reiseselskaper - med den sedvanlig høye Setra-komforten!

Du sier her at RSA har importert Setra busser - det korrekte er at de fortsatt er importør av Setra busser! 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 05, 2015 18:59

Ja jeg oppdaget jo tidligere i dag at det var med en Setra-buss på akkurat dette bildet som vi ser over her, så da fant jeg ut at det kunne passe å legge det ut med det samme. Akkurat nå har jeg ikke helt oversikt over om det kan være med Setra-busser i bakgrunnen e.l på andre bilder, så det får heller vise seg senere. Bilder med bare Setra-busser fra RSA finnes, men de har jeg ikke p.t, RSA både har importert og importerer Setra-busser, så sånn sett blir vel begge deler riktig.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 05, 2015 22:59

Bilde
Tar med dette bildet som er skannet fra en av mange brosjyrer fra DAF Norge A/S.. Man ser at bildet går over to sider og at man derfor får litt "skjøt" på midten, men det får så være.. Ser ikke ut til å være noen tekst til dette bildet, men i brosjyrene som er skannet finnes det tekst på ulike språk, både norsk, engelsk osv -og ikke minst nederlandsk.. Teksten på den mobile heisekranen til venstre kan vel forøvrig tyde på at dette bildet ble tatt i Nederland i sin tid..
Bilen som er med på dette bildet og som brosjyren omhandler som modell, var en DAF 2300, trolig fra rundt 1980 og med betongmixer-påbygg som ser ut til å ha vært av hollandsk fabrikat -Mulder.. Jeg er ikke helt kjent med alle de fullstendige modellbetegnelsen fra DAF enda, men håper dette vil komme mer på plass etterhvert. Bilen var iallefall treakslet, men jeg syns også det er litt vanskelig å se om dette var en 6x2 eller en 6x4-bil.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg briandb@start.no » Tor Mar 05, 2015 23:23

--Supert tilltak,--Torkil !!----kanskje du etter hvert finner bilder av KE 53992 og KE 68424, som ble levert til Fatter,s transportfirma.--Jeg hadde gleden av å hente KE 53992 ny fra RSA.
Briand
briandb@start.no
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Fre Mar 06, 2015 09:09

Jo mange takk skal du ha Briand -det var hyggelig å høre.. :)

Når det gjelder bilder av de to bilene fra Bull Dahl Transport-Spedisjon, så er jeg nok redd jeg må skuffe deg så langt hvertfall.. Det som var å finne av bilder og materiale fra begge plasser er gått gjennom og skannet, og jeg så ingen bilder av disse bilene blant dem hvertfall. Nå skal man vel aldri si aldri, ting kan jo dukke opp i ettertid også -det hender jo, så da får vi bare håpe på det foreløpig..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Mar 06, 2015 17:45

Bilde
Her har vi et reklame/brosjyrebilde av to av DAF's mindre lastebilmodeller, DAF 800 med planpåbygg til venstre og DAF 1000 med skappåbygg til høyre.. Har prøvd å finne ut litt mer om disse modellene, og etter hva jeg har forstått så var denne modellen egentlig utviklet av Leyland først på 1980-tallet der den ble markedsført og solgt som Leyland Roadrunner. Etter at DAF kjøpte opp Leyland på slutten av 1980-tallet, så skal produksjonen av modellen(e) ha blitt videreført omtrent uforandret, og den ble omdøpt til DAF 600, DAF 800 og DAF 1000.. Er usikker, men her til lands tror jeg bare det var DAF 800 som ble solgt, og noen år senere ble vel den kalt DAF 45.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Mar 07, 2015 09:30

Bilde
Som nevnt lenger oppe på denne siden, så er det mye forskjellig brosjyremtateriell -særlig fra DAF Norge A/S.. Brosjyrene er ofte på forskjellige språk, og til slutt på denne siden tar vi med den over her som er på engelsk.. Den omhandler bussmodellen DAF MB200 som hadde midtplassert motor på rundt 200 hk, og som utover 1970-tallet etterhvert ble ganske vanlig hos de norske rutebilselskapene som hadde en del DAF-kjøretøyer i sin vognpark.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Neste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest