Trailer Raymond Nord-Norge.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg Trailer Raymond » Tor Feb 07, 2013 13:42

Bilde

Vi ser her fra spiserommet til Bjørnflaten Tromsø 1992. Fra Venstre Lingås og Johannes Bjørnflaten i mitten, ikke lenge etter dette bilde ble tatt døde Bjørnflaten.

Tar en liten Historie om Bjørnflaten. Da Bjørnflaten kjørte selv hadde han det meste med seg i bilen så han var hjelpen. En tur han kjørte til Spanien med 76a var han litt uheldig å kom til å rive av litt av skapsiden nede i Tyskland. Han kunne jo på den tiden få store problemer med Tollen siden alt var jo plombert i T.I.R. systemet da. Bjørnflaten viste råd, han stoppet like ved en Park plass med mange vei skilt. Spraylakk og popptang hadde han selvsagt med seg. Han skruet ned det han trengte av skilt og poppet disse fast i skapet og lakket med spraylakk. Og så var skaden fikset og minimalt med merker etter skaden og ferden kunne forsette til Spania. Husker samme Johannes Bjørnflaten hadde mye triks, en kunne ikke være rådløs, fikset det meste selv på den tiden. :D :D :D
Sist endret av Trailer Raymond den Ons Okt 16, 2013 19:10, endret 1 gang
E-POST: rlarsen597@gmail.com Tlf:97402092
Brukerens avatar
Trailer Raymond
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Feb 07, 2013 19:31

Bilde
Scania P82H Intercooler melketankbil fra Helgeland Trafikkselskap A/S i Sandnessjøen. Klarer ikke å tyde regnr på bilen og er derfor usikker på om dette var en 6x2-bil eller en 4x2-bil med ettermontert boggi.. Internnr 478 hadde den hvertfall hos HTS, et selskap som startet sin virksomhet som Det Helgelandske Dampskibsselskab på 1800-tallet.. Bilens farger var trolig mørk rød nederst og på taket, grå og med grønn og rød stripe midt på.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg 10-4 » Tor Feb 07, 2013 21:37

Kjempemessig at du kjører igang Nord Norge Raymond:) du er et unikum til å legge ut unike bilder og flotte historier,her er det bare å glede seg :D
Ha en strålende dag.......
10-4
Veteran

Innlegg Trailer Raymond » Fre Feb 08, 2013 06:54

Brødren Nilsen Aspelund Finnsnes, gutten på bildet er Svein Otto Nilsen som i dag kjør for Målselv Maskin ca 1967. Steinar og Oddvar Nilsen hadde 2 stk 76 + en Scania 110 som de kjørte Tromsø Ekspressen med. Tromsø-Oslo-Tromsø.

Bilde

Historie fra denne. Steinar Nilsen var på Finnsnes å losset MACK ØL i pappkartonger uten paller i 1969. Da var jeg 11 år og han spurte meg om jeg kunne hjelpe å bære litt med han de pappkartongene med 12 øl flasker inni. Jeg sa klart ja, og vi bar i timevis og ble ferdig til slutt. Da spurte Steinar om jeg ville ha Brus eller Is for jobben, han så på meg å sa. Jeg ser hva du har lyst på og det var å få kjøre en tur med denne. Vi kjørte rundt Finnsnes og jeg fikk stå mellom beina på Steinar og kjøre selv. Jeg hadde jo kjørt før pappa sin Volvo 495 men dette var jo en Scania 76, dette var nok bedre som Is og Brus. :D :D :D
Brukerens avatar
Trailer Raymond
Bileier

Innlegg Trailer Raymond » Lør Feb 09, 2013 07:47

Da takker jeg for en varm motakelse jeg har fått her inne på siden etter jeg startet en ny Nord-Norge Tråd. Var helt bak mål å legge ned en så fin side, Jeg så ingen annen utveg, måtte bare starte en ny. Mange fine og gode hjelpere har melt sin intresse til å hjelpe meg så dette blir bra. Legger opp til et kartotek når vi har fått inn noe mere stoff. :D :D :D
Brukerens avatar
Trailer Raymond
Bileier

Innlegg Trailer Raymond » Lør Feb 09, 2013 12:42

Bilde

Dette er min Pappa, Ragnar Larsen Finnsnes, døde i 1978. Startet med Lastbiler tidlig 60 tallet tidligere sjømann. Bilen på bildet er en Tipp Topp 495 65 mod hytten er byttet så den ser se litt nyer ut og bildet er tatt i 1974 ved gamle E4 baren nord om Gævle. Alle de klisterlapper og takskilt er det jeg som har laget satt på bilen. Pappa likte og det var jo tøft på 70 tallet.

Historier rundt denne mannen er mange og kommer senere til disse, tar en nå siden det er helg. :D :D :D :D :D

Da vi var sørpå spesielt i Oslo , brukte pappa å dra fram div historier fra Nord-Norge. En som han brukte mye var denne.
På vinteren brukte vi å kjøre til Svalbard over isen fra Tromsø. Vi brukte å kjøre proviant oppover og kull tilbake. Det kunne ta flere uker på turen vist det var mye fisketrålere som hadde gått gjennom isen, for da måtte vi ligge å vente til isen hadde frysen til igjen slik vi fikk kjøre videre. Når vi lå på venting så brukte isbjørnene og komme å klore i skap sidene, for de luktet mat. Og det var bare og komme å se på bilen etter isbjørn klørne som hadde skrapet etter siden om ingen trodde det var sant. For skap sidene hadde noen stripper etter en utfor kjøring vi hadde hatt tidligere. Og dette var det mange som faktisk trodde på, mange sørpå trodde alle i Nord-Norge bodde i Jordgammer så sent som på 70 tallet. Hadde mye artige Trailerturer med pappa ja da vi kjørte på 70 tallet.
Brukerens avatar
Trailer Raymond
Bileier

Innlegg Fiborg » Lør Feb 09, 2013 12:53

Trailer Raymond, Hehehe, god forteller faren din :D
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg TKS » Lør Feb 09, 2013 14:06

:D
Sist endret av TKS den Lør Feb 09, 2013 14:11, endret 5 ganger.
Scania R480
Brukerens avatar
TKS
Lærling

Innlegg TKS » Lør Feb 09, 2013 14:06

Hei synd Hermod la ned siden om Nordnorsk for der va mye god historie. Men da e det jo utrulig bra at du Raymond har startet opp igjen, kommer nok til å bli meget bra dette. Så no må man finne fram det som var lagt ut av bilder å få lagt det inn her :D
Scania R480
Brukerens avatar
TKS
Lærling

Innlegg Trailer Raymond » Lør Feb 09, 2013 14:29

TKS skrev:Hei synd Hermod la ned siden om Nordnorsk for der va mye god historie. Men da e det jo utrulig bra at du Raymond har startet opp igjen, kommer nok til å bli meget bra dette. Så no må man finne fram det som var lagt ut av bilder å få lagt det inn her :D

Stemmer det TOM, nå må du finne frem bildene igjen. Fikk en del bilder fra Gjermund Thomassen . Alta Transport. Hen hadde vist mange, mange flere han hadde fått fra Morris faren
. :D
Brukerens avatar
Trailer Raymond
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Lør Feb 09, 2013 16:54

Trailer Raymond, Jeg hadde jo lagt ut en del på den forrige tråden jeg også, har dessverre ikke oversikt over alt, men skal etterhvert prøve å finne igjen noe av det, og legge det ut her :D :D
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Lars Jostein » Lør Feb 09, 2013 19:47

Jeg likte veldig godt å følge med på den forrige Nord Norge-tråden.
Bra at du starter en ny Trailer Raymond, gleder meg til fortsettelsen. :D :D :D
Ha en fortsatt fin dag.
Brukerens avatar
Lars Jostein
Lærling

Innlegg Trailer Raymond » Lør Feb 09, 2013 20:16

Bilde

Her har vi Reidar Winje Målselv med sin Volvo Tipp Topp 65 mod. Reidar Winje hadde 2 stk Volvo 495 snute, 1 Volvo Tipp Topp, 1 FB88, 1 Scania 76. Begge Snute bilene var Ole M Olsen skap på. Noen av de andre hadde Urianstad skap og en hadde VBK. Reidar Winje gikk gjennom isen i Målselv og druknet i 1975. Disse opplysningene har jeg fått fra Sønn til Reidar, Tore Winje Bardufoss.
Sist endret av Trailer Raymond den Lør Feb 09, 2013 20:48, endret 1 gang
Brukerens avatar
Trailer Raymond
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 09, 2013 20:31

Denne har hvertfall VBK-skap Raymond, det er jeg ganske sikker på -og stilig var den.. ;)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Trailer Raymond » Lør Feb 09, 2013 20:50

Torkil Ø skrev:Denne har hvertfall VBK-skap Raymond, det er jeg ganske sikker på -og stilig var den.. ;)

Denne hadde V.B.K. på skvettlappene, så her får du nok rett Torkil Ø.
Brukerens avatar
Trailer Raymond
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest