Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 09, 2020 13:22

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig Scania P93HL6x2L280-38 Z 1991 mod som var oppbygd som melketankbil, og som ikke var helt splitter ny da bildet ble tatt.. Bilens melketankpåbygg var av ukjent fabrikat, og hvem den tilhørte fra den var ny og når den kjørte for Tine er ikke kjent.. Forøvrig ble bilen førstegangsregistrert på Finnsnes på regnr ZF 21196 den 11.02.1996, og på et eller annet tidspunkt ble den solgt til Skjold Garnison med adresse Målselv.. Da ser jeg for meg at bilen kanskje fikk militært regnr, og hos veivesenet står den oppført som avregistrert for godt den 01.07.1996, så kanskje var dette noenlunde samtidig som bilen ble solgt til garnisonen.. Kanskje har Svein Thore oversikt over om bilen fikk militært regnr etter 01.07.1996, for den type regnr finner man jo ikke på veivesenets nettsider.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 10, 2020 13:40

Bilde
Her ser vi et flott og vårlig bilde fra et datablad som viser en stilig Scania LBS110S-46 1970 mod, og bilen tilhørte Sellbergs Renhållings AB i Sverige som i dag går under navnet Ragn-Sells både i Sverige og her til lands, og som i ganke mange år nå har hatt andre farger enn bilen på bildet hadde -knall grønne biler med gul stripe midt på hytta.. Legger dessuten merke til noe ved bilen som var litt spesielt. Den hadde nemlig en slags skvettlapp mellom skjermene på hytta og framhjulene -har sett dette på endel tidlige Scania LB110-biler, og hensikten var vel antakelig å unngå mest mulig smuss her og der, men så veldig pent var det ikke etter min mening.. :)

Bilde
Vi får ta med baksiden av databladet også, og i teksten her står det endel tekniske spesifikasjoner rundt bilen som jeg håper er lesbare for de som øsnker det.. Kan jo nevne at bilen tydeligvis var hjemmehørende i Stockholm, og levert av Scania-Bilar i Stockholm AB.. Påbygget var et løsflakpåbygg av typen HH 30 fra The Heil Company fra Milwoukee i USA, og det ble drevet av et aggregat bak bilens hytte, og dette var av fabrikat E.T Oldenburg AB.. Selve søppelcontaineren kan jeg ikke se at det står nevnt noe fabrikat på, men dette var jo trolig en av flere slike som Sellbergs hadde, og som ikke ble levert spesielt til denne bilen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg waaler`n » Fre Jan 10, 2020 17:39

isak skrev:
Torkil Ø skrev:Hei Tore -ja jeg lurte også på om det kunne ha vært en bruktbil og skrev det i innlegget først.. Men så syns jeg den så såpass ny ut at jeg forandret på det og glemte i farten at det faktisk stod "tidligere" under bildet.. Bilen manglet jo 111-dekal i fronten også, men var muligens en nyere bruktbil dette da bildet ble tatt, man ser jo på personbilene i bakgrunnen at det må være endel år siden bildet ble tatt.. Kanskje ble bildet tatt rundt 1980, og så var bilen med Hiab-kran som vi ser til høyre en ny Scania LB81 eller LB86 som ventet på planpåbygg, krana på bilen så iallefall ny ut.. :)

Ser at bilen har hjulmutterbeskyttere - nårtid ble det vanlig? 8-)

Tror de mutterdekslene kom førstehalvdel / mitten av 70 tallet
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 10, 2020 18:36

Ja har tenkt litt mer på dette med hjulmutterbeskyttere selv, og også stilt meg selv spørsmål hvilke lastebilmerker -og bussmerker som var først ute med dette, og er ikke sikker på at det nødvendigvis var Scania.. BR 145 nevnte jo også på forrige side at slike hjulmutterbeskyttere var å få fra Scania fra 1978.. Når det gjelder Scania LB111-bilen på forrige side, så kan jo disse beskytterne ha blitt satt på etter at bilen var ny.. Men husker forøvrig å ha sett bilder av ulike lastebiler fra 1970-tallet med slike beskyttere og slangedekk selv om jeg har inntrykk av at hjulmutterbeskyttere foran ble mest vanlig etter at det også ble vanlig med slangeløse dekk og felger deretter.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tommy trailer » Lør Jan 11, 2020 11:08

Torkil Ø skrev:Bilde
Vi tar med et bilde til her på tråden i dag, og det blir et av bildene fra Østfold.. Det var skrevet en kort tekst til dette bildet som ikke sier så altfor mye, og som i tillegg var skrevet med litt vanskelig løkkeskrift.. Det som stod var "tidligere Grønndal -LB111".. Da var nok den flotte bilen til venstre på bildet utvilsomt en Scania LB111, nærmere bestemt en Scania LBS111S-50, og muligens en bil som skulle leveres til Grønndal som jeg ikke vet om var en privat lastebileier eller et transportfirma i Østfold.. Bilens regnr er ikke kjent, og heller ikke fabrikat på planpåbygget, men ser for meg at dette kan ha vært en 1976-1977 mod som skulle gå på utenlandstrafikk opprigget med kapell og med to eller treaklset henger i samme stil. Legger også merke til at bilen hadde hvitt ratt og dette var trolig hentet fra en eldre bil.. I bakgrunnen til høyre på bildet ser vi dessuten en annen bil som på dette tidspunkt var chassis med Hiab-kran. Vet ikke om dette var en nyere innbyttebil eller en helt ny bil som skulle få planpåbygg før den ble levert, bilen ser uansett ut til å ha vært en Scania LB80, LB81, LB85 eller LB86, og jeg har lyst å tippe på LB81 eller LB86 her med akselavstand på 5,0 meter.. :)

Hei Torkil
den bilen har reg nr AD 36231 var en 76 modell, den var nok en brukt bil på bildet den ble kjøpt av Arne Johansen i Halden. Den ble lakkert om og ble lysegrøn hvit og rød da han kjøpte den ca 1980. Jeg begynte å kjøre den når jeg fikk lappen i 1987. Da gikk den med stykkegods mellom Halden og Oslo for Polar gods og div egne kunder. Hvis jeg ikke husker helt feil så gikk den på Norblikk i Moss som ny. Jeg har noen bilder av den fra da jeg kjørte den men jeg får ikke lagt dem ut her. Påbygget er fra Smed Hansen i Sarpsborg dem lagde plan som var veldig lik Briab
mvh Tommy
tommy trailer
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 11, 2020 15:47

Hei Tommy -dette var jo helt supert å få vite, nå har vi jo fått på plass så å si alt som er nødvendig å vite om denne bilen som det ble endel undring rundt på forrige side, og det må jeg bare si mange takk for. Da vil jeg tippe bilen var ca 4 år gammel da bildet ble tatt, og siden den så såpass nylakkert ut så var den vel trolig bare svært velholdt rett og slett.. Kan jo ta med at bilen som antatt var en Scania LB111S-50, og som du sier var den 1976 mod og ble førstegangsregistrert i Sarpsborg den 05.03 samme år.. Egil Furulund fra Løten står oppført som siste eier av bilen fra ukjent dato, og der ble den avregistrert for godt den 31.08.1990.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 11, 2020 18:38

Bilde
Her har tommy trailer sendt meg et bilde av hvordan AD 36231 ble seende ut etter at den ble solgt til Arne Johansen i Halden i 1980 og omlakkert.. Ble jo meget flott ser det ut ti, opprigget med kapell som den sikkert også hadde hatt tidligere, og i andre farger som var veldig flotte.. Ser ut som den hadde fått slangeløse dekk og felger deretter på dette tidspunkt, og i tillegg hadde man forandret på hyttas skjermer som ofte ble gjort på de frambygde bilene med sovehytte fra 0 og 1-serien.. I tillegg hadde bilen henger på dette bildet, vet ikke om dette var en ny henger eller om den var levert ny til bilen i 1976 og fulgte med på salget.. Mange takk til Tommy for bildet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tommy trailer » Lør Jan 11, 2020 18:54

Torkil Ø skrev:Her har tommy trailer sendt meg et bilde av hvordan AD 36231 ble seende ut etter at den ble solgt til Arne Johansen i Halden i 1980 og omlakkert.. Ble jo meget flott ser det ut ti, opprigget med kapell som den sikkert også hadde hatt tidligere, og i andre farger som var veldig flotte.. Ser ut som den hadde fått slangeløse dekk og felger deretter på dette tidspunkt, og i tillegg hadde man forandret på hyttas skjermer som ofte ble gjort på de frambygde bilene med sovehytte fra 0 og 1-serien.. I tillegg hadde bilen henger på dette bildet, vet ikke om dette var en ny henger eller om den var levert ny til bilen i 1976 og fulgte med på salget.. Mange takk til Tommy for bildet.. :)

Hengeren var en 1983 mod Briab
tommy trailer
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 11, 2020 20:28

Ok -men da har vi jo fått på plass så mye som antakelig er mulig rundt denne Scania LB111-bilen.. Og det må jeg jo bare si at jeg er veldig fornøyd med siden det i utgangspunktet var ganske sparsommelig med opplysninger rundt den.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 11, 2020 21:23

Bilde
På dette bildet ser vi en ny og stilig Scania LS85S-50 1974 mod som tilhørte Nakskov Skibsværft i Danmark, og som hadde et ganske sjeldent påbygg for en Scania LS85.. Påbygget var nemlig en hydraulisk Lagab-ramme for vekselflak, vekselskap og containere, som fra den tiden ble svært vanlig å se først og fremst på frambygde lastebiler, her i Norge f.eks hos Linjegods og Tollpost Globe med flere.. Da dette bilen ble tatt skulle antakelig bilen demonstrere systemet ved å hekte på elelr ta av et vekselflak lastet med gassflasker.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 12, 2020 10:48

Torkil Ø skrev:Bilde
Tar med et bilde til her på tråden i dag, og da tyr vi til et av Østfold-bildene.. Et verksted-bilde som trolig ble tatt hos Sarpsborg Diesel i sin tid, og hva som foregikk her er jeg ikke sikker på, men det er det nok sikkert noen som vet.. Vet heller ikke hvem den verkstedansatte på bildet var, og egentlig er det lite å si om bildet så langt, da det også er ukjent hva slags lastebil en ser litt av hytta på.. Men litt mer kan man si om bilen, dette var nok en biltransport-bil, og muligens en 2-serie-bil fra Scania siden den hadde slikt brunt interiør.. Da var det vel gjerne en bil med P eller R-hytte, og dermed kan dette ha vært en Scania P82, en P eller R92 eller en P eller R112 -en R142 tror jeg ikke det var da det var sjelden at man brukte såpass kraftige biler i biltransport-bransjen.. :)

Bilde
Siterer innlegg nr 13 fra side 502 og tar med et bilde som jeg lurer på om kan ha vært den samme bilen.. Dagens bilde ser ut til å være det eneste av bilen, og man ser jo ikke så mye av den da bildet viser bilen rett forfra.. Uansett er det tydelig at dette var en biltransport-bil med påbygg av ukjent fabrikat, og selve bilen var en Scania P112M4x2LS-54 PAL 1985 mod med turbo men ikke intercooler-motor.. Under bildet står et navn, og det er Ragnar Høitomt som jeg har gått ut fra at var bilens eier som igjen kjørte for biltransportfirmaet som brukte disse fargene -men husker ikke navnet på det.. -A/S Autotransport kanskje..? Bilen førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 45371 den 13.06.1985, og allerede den 05.08.1985 overtatt av Nevi Billease A/S i Bergen der den ble avregistrert for godt så tidlig som den 30.12.1988.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 12, 2020 20:48

Bilde
Vi tar med litt mer her på tråden i dag, og da blir det disse tre bildene som er hentet fra en brosjyre som omhandlet Scania's G93-modelelr og som ble utgitt rundt 1988-1989.. Vi ser jo egentlig tre ganske stilige lastebiler på disse bildene, øverst til venstre en dansk Scania G93ML4x2L210-54 bryggeribil som kjørte for Tuborg.. Ved siden av ser vi også en Scania G93ML4x2L210-54, men den hadde vekselrammepåbygg muligens fra Lagab, og den kjørte for HC frakt som i sin tur kjørte for ASG.. Disse to bilene har vi vel dessuten sett andre bilder av tidligere her på tråden.. På det største bildet nederst får vi med en biltransportbil til på denne siden.. Den var hjemmehørende i Svergie og kjørte for Motortransport som jeg tror har vært og fortsatt er ganske store innenfor dette feltet i Sverige.. Bilen var en Scania G93ML4x2L250-54 med påbygg av ukjent fabrikat, og legg merke til den eldre enakslede hengeren bak med plass for to biler, den var vel ganske uvanlig.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Søn Jan 12, 2020 21:56

ZF 21196 fikk senere i Forsvaret reg. nummer 56531
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 12, 2020 23:36

Svein Thore -ok, det var fint å få vite -mange takk til deg nok engang.. Skjold Garnisonen hadde vel noe slags brannvernavdeling e.l der bilen kanskje ble brukt som vanntankbil etter at de overtok den.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 12, 2020 23:42

tommy trailer skrev:
Torkil Ø skrev:Vi tar med et bilde til her på tråden i dag, og det blir et av bildene fra Østfold.. Det var skrevet en kort tekst til dette bildet som ikke sier så altfor mye, og som i tillegg var skrevet med litt vanskelig løkkeskrift.. Det som stod var "tidligere Grønndal -LB111".. Da var nok den flotte bilen til venstre på bildet utvilsomt en Scania LB111, nærmere bestemt en Scania LBS111S-50, og muligens en bil som skulle leveres til Grønndal som jeg ikke vet om var en privat lastebileier eller et transportfirma i Østfold.. Bilens regnr er ikke kjent, og heller ikke fabrikat på planpåbygget, men ser for meg at dette kan ha vært en 1976-1977 mod som skulle gå på utenlandstrafikk opprigget med kapell og med to eller treaklset henger i samme stil. Legger også merke til at bilen hadde hvitt ratt og dette var trolig hentet fra en eldre bil.. I bakgrunnen til høyre på bildet ser vi dessuten en annen bil som på dette tidspunkt var chassis med Hiab-kran. Vet ikke om dette var en nyere innbyttebil eller en helt ny bil som skulle få planpåbygg før den ble levert, bilen ser uansett ut til å ha vært en Scania LB80, LB81, LB85 eller LB86, og jeg har lyst å tippe på LB81 eller LB86 her med akselavstand på 5,0 meter.. :)

Hei Torkil
den bilen har reg nr AD 36231 var en 76 modell, den var nok en brukt bil på bildet den ble kjøpt av Arne Johansen i Halden. Den ble lakkert om og ble lysegrøn hvit og rød da han kjøpte den ca 1980. Jeg begynte å kjøre den når jeg fikk lappen i 1987. Da gikk den med stykkegods mellom Halden og Oslo for Polar gods og div egne kunder. Hvis jeg ikke husker helt feil så gikk den på Norblikk i Moss som ny. Jeg har noen bilder av den fra da jeg kjørte den men jeg får ikke lagt dem ut her. Påbygget er fra Smed Hansen i Sarpsborg dem lagde plan som var veldig lik Briab
mvh Tommy

En ting glemte jeg å nevne ifht dette, og det var at det var både interessant og morsomt dette med hvor bilens planpåbygg kom fra.. Smed Hansen i Sarpsborg her jeg ikke hørt om tidligere.. Kom dessuten til å tenke på en ting til, hvis den gikk for Norblikk i Moss fra den var ny, så hadde man kanskje kjøring til utlandet derfra også siden bilen hadde TIR-skilter -Sverige f.eks.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest