Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 07, 2019 22:22

Bilde
Da ble det ny side her på tråden igjen, og denne siden starter vi med nok et Østfold-bilde.. Her ser vi en nylevert og stilig Scania P82M4x2LI-42 1983 mod som ble levert til Frithjof Paulsen A/S i juni samme år.. Vi har jo tidligere sett et par svart/hvitt-bilder av et par lignende og litt eldre biler derfra, og disse bildene fant jeg i arkivet på Skøyen, så de var nok blitt sendt dit.. Mener dette var et trelastfirma i Fredrikstad-området, men dette vet nok tore-buss eller noen andre.. Det ble iallefall levert flere biler med noenlunde samme utseende som denne til Fr. Paulsen, og som man ser hadde denne bilen planpåbygg trolig med tipp, men dette var av ukjent fabrikat.. Bilen ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 42033 den 27.06.1983, den er fortsatt registrert og har siden den 01.06.2015 vært eid av Kyrre Håskjold fra Volda.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 08, 2019 17:45

Bilde
Her ser vi et flott og stemningsfullt bilde fra det landlige Sverige på slutten av 1960-tallet.. Kombinertbussen vi ser var en stilig Scania-Vabis BF76-59 1968 mod som tilhørte Postens Dilligenstrafik, og hvorfor Posten i Sverige hadde valgt dette amerikansk-klingende navnet på sin bussvirksomhet har jeg ofte lurt på.. Veldig mange av postens busser var kombinerte som denne -både for passasjerer, post og gods til og med melkespann som vi ser her.. Har inntrykk av at de fleste rutene til Postens Dilligenstrafik fantes i Nord-Sverige, men denne bussen hadde hvertfall regnr AC339 utstedt i Stockholm, karosseriet på den kom fra Hägglund & Söner og fargene var gul med blå midtstripe og blått felt rundt grill og frontlykter.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Søn Des 08, 2019 19:04

AC er Västerbotten,BD Norrbotten. Så det er helt riktig i Nord :-)
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 08, 2019 19:19

Huffda, der husket jeg feil -men som du skriver så blir hvertfall Nord-Sverige riktig da.. Stockholm og Stockholms län hadde jo bokstavene A, AA og AB før man fikk regnr med tre bokstaver og tre tall i Sverige.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Man Des 09, 2019 02:12

Torkil Ø skrev:Da går jeg ut fra at det er bilen med Bussbygg-skap du tenker på..? Kan ikke se noe som tyder på Hustevdt & Skeie på bildet over her, men det ser ut til å ha vært en svart tekst nede bak på skapet som kanskje kan fortelle noe om det.. Det finnes flere og bedre bilder av bilen som ikke er lagt ut av enda, så kanskje er det lettere å se på noen av dem.. :)

Mest sannsynlig en av de to lavtakede, den blei SC-registrert i november 95 visst jeg ikke husker helt feil, og enda opp hos Hustvedt & Skeie etter endt ''karriere'' som demobil.
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Tysnes`n » Man Des 09, 2019 02:15

Torkil Ø skrev:Vi tar med et Østfold-bilde til på denne siden, og dette er ikke et av de beste kvalitetsmessig siden det både ble tatt når det var ganske mørkt og med polaroidkamera.. Bilen vi ser var en flott Scania P113ML4x2L320-58 1993 mod som ble levert ny til Harlem Transport A/S i Rakkestad, og den hadde skappåbygg av ukjent fabrikat. Tror bilen kan ha fått striper i mørk blå og rød på hytta etter at bildene ble tatt mens skappåbygget kan ha fått COOP-profilering da jeg mener å huske at Harlem hadde flere slike biler i trafikk for COOP -både med boggikjerrer og "vanlige" toakslede hengere.. Bilen ble førstegangsregistrert i Sarpsborg på regnr AD 70014 den 16.02.1993, og var i Harlems eie og bruk inntil den ble byttet inn hos Norsk Scania i 1998. Der endte bilen opp på NSV's bruktbilavdeling på Kløfta, men ble tydeligvis ikke videresolgt derfra og avregistrert for godt den 12.11.1998 knapt seks år gammel.. :)

Svensk Hultsteins kjøleaggregat her, sågar hydraulisk drevet.

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Tysnes`n » Man Des 09, 2019 02:23

Torkil Ø skrev:Beklager å måtte rette på deg Frank, men bilen lengst til venstre på samlebildet var ikke DH 63200, men DH 63222 som må ha vært temmelig lik, og den ble også førstegangsregistrert den 06.11.1995.. Sjekket bildet i høy oppløsning nå og da så jeg at regnr var DH 63222 -dette fordi det tydeligvis var flere slike Scania R144-biler med 530 hk-motor og Bussbygg-skap i denne store serien med demobiler.. Det fantes også en med regnr DH 64150, men den skal vi komme tilbake til med et bilde av etterhvert.. :)

SC 79763 var kjennemerke på Hustvedt & Skeie bilen, nyregistrert den 13 november 1995.
Den hadde vanlig sovehytte uten Topline, og Bussbygg-skap, jeg er temmelig sikker på at den gikk som demobil fra ''byrjan''.
Mulig det dukker opp bilde av den etterhvert.
Den ble faktisk eksportert allerede 15 år tilbake, i november 2004, 9 år gammel.

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Man Des 09, 2019 13:39

Ja hvis SC 79763 også var demobil så er vi oppe i fire stykker som var nokså like i denne serien demobiler.. Det var en stor serie med demobiler dette, og det ser ut til at det var flere enn de som er med på samlebildet på forrige side. Tror ikke det finnes et bilde av den for seg selv, men det finnes mange andre samlebilder den kan være med på, men på noen av disse kan det være vanskelig å se regnr på bilene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Des 09, 2019 14:08

Bilde
Nå tok jeg meg tid til å se gjennom alle bildene jeg tror jeg har av disse tidlige 4-serie-demobilene, og kan ikke finne noen som viser SC 79763 i sin helhet hvertfall.. Den kan være med på samlebilder slik som det jeg har lagt ut her som ble tatt på ved brua på Minnesund, og som viser to slike Scania R144-biler med Bussbygg-skap lengst framme og seks trekkvogner.. Dette er nok trolig de samme bilene som på samlebildet på forrige side, og da er i såfall den ene bilen med Bussbygg-skap DH 63222. Den andre er det ikke mulig å se regnr på her heller, og slik er det på de fleste av samlebildene som finnes av disse demobilene.. Har likevel oppdaget at det var enda flere skappåbygde biler av typen Scania R144 blant disse demobilene, men her var det et par som hadde lisensbygde skap trolig fra A/S Bilpåbygg, og en med skappåbygg fra Norfrig.. Det som det også kan konkluderes med er at det var flere demobiler i denne serien enn de åtte vi har sett på dette bildet og på bildet på forrige side.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Man Des 09, 2019 16:11

Kort etter presentasjonen av 4 Serien kom 27 demobiler hit til lands,det var 14 biler med fryseskap,Bussbygg og Norfrig ? 530 hk motor og standard hytte ,samt 13 trekkvogner med Topline hytte og 460 hk motor.
:)
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Des 09, 2019 17:07

Det var såpass mange ja -da er det jo litt å ta av og ikke så rart det finnes mange bilder av disse bilene.. Jo jeg kan se Bussbygg og Norfrig-skap på noen av dem, en av bilene med Norfrig-skap var dessuten en R144 med 460 hk motor.. Så er det et par biler med skappåbygg som jeg tror var lisensbygde Lamberet-skap fra A/S Bilpåbygg i Sande.. Dessuten en del biler med andre påbygg også -tipp/dumper og containerramme blant annet.. Har fortsatt mange forskjellige bilder å ta av når det gjelder disse bilene så de vil bli lagt ut etterhvert.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Man Des 09, 2019 22:19

De aller første var 144,senere var det to karavaner som dro landet rundt,og der var også 124 i P og R versjon representert.
De to karavanene hadde tilsammen 9 biler som var spesifisert for Norske forhold.
De startet reisen 24 April 1996.
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Des 09, 2019 23:57

Veldig fint å få vite dette rundt de tidlige demobilene fra Scania's 4-serie her til lands -BR 145, mange takk til deg for denne gode informasjonen.. Og som nevnt -vi skal nok få se flere bilder av disse bilene etter hvert i tillegg til de som allerede er postet her på tråden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Des 11, 2019 15:06

Bilde
Her ser vi et bilde som trolig ble tatt i forbindelse med introduksjonen av Scania's 2-serie-biler i 1980-1981.. Ser ut til at hensikten med bildet var å vise hvordan man kunne vippe opp grillpartiet på de frambygde bilene for å komme til endel servicepunkter o.l som fantes under der og som sjåførene/eierne selv kunne ta seg av.. Bilen dette ble demonstrert på var en Scania R142, mens i bakgrunnen til høyre ser vi litt av en skappåbygd 2-serie bil med P eller G-hytte.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 12, 2019 07:35

BR 145 skrev:Kort etter presentasjonen av 4 Serien kom 27 demobiler hit til lands,det var 14 biler med fryseskap,Bussbygg og Norfrig ? 530 hk motor og standard hytte ,samt 13 trekkvogner med Topline hytte og 460 hk motor.

Bilde
Odne LB76 sendte meg dette flotte bildet i går som jeg velger å ta med til slutt på denne siden i og med at det har vært mye omtale av disse demobilene fra 4-serien her.. Dette skal også ha vært en Scania R144, den hadde Bussbygg-skap og ser man på FRC-godkjenningen så ser det ut til at denne bilen også var ny i november 1995.. Den skiller seg likevel litt ut siden den hadde hvit og ikke gul hytte, men blant bildene mener jeg det vises en slik bil.. Har bare ikke tid til å gå gjennom alle disse bildene akkurat nå, men vi kommer evt tilbake til den senere.. Det var forøvrig Kolloen Transport fra Kvam i Gudbrandsdalen som fikk bilen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest