Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 12, 2014 18:31

Bilde
Starter denne siden med en finsk bil fra en lysbildeserie med snutebilene i 0-serien.. Dette var en ganske stilig Scania LS110S-46 med toakslet henger av ukjent fabrikat , begge med tankpåbygg og i trafikk for finske Shell.. Årsmod på vogntoget er jeg ikke sikkerpå, men tror at bilen kan ha vært en 1970 mod.. Dette vogntoget minner dessuten veldig om tilsvarende tankbil-sett som det fantes mange av her i Norge også på 1970-tallet, og jeg må innrømme at jeg har stor sans for denne profileringen fra Shell med gul og rødlakkerte vogner uten noe hvitt.. I bakgrunnen ser det ut til å stå en Scania-Vabis L 55/75 eller 56/76.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Søn Jan 12, 2014 22:06

Denne er med i L*LS*LT 110 Brosjyren fra 1972,og må si meg helt enig,et meget flott vogntog dette.
:tommel:
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 12, 2014 23:51

Ja da burde vel dette Shell-vogntoget ha vært relativt nytt i 1972 med andre ord -da tror jeg hvertfall ikke at denne bilen var eldre enn 1970 mod.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 13, 2014 00:10

Bilde
Får ta med en buss igjen og i likhet med bussen på forrige side, så var også denne bussen svensk og fra samme lysbildeserie.. På dette bildet ser vi en Scania BR86S av ukjent årsmod, men fra andre halvdel av 1970-tallet. Bussen hadde finsk Ajokki-karosseri og tilhørte Sven Carlsson Trafik AB som var hjemmehørende i Gnosjö¨litt sørvest for Jönköping.. Ganske flott og relativt kort buss med fine farger og innredet som turbus dette ser det ut til.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Man Jan 13, 2014 09:05

Hei Torkil!

Da har Sven Carlsson har vært Scaniakunde i mange år. Husker de fikk Vest Ambasadører på Scania og jeg tok bildet av denne i Gøteborg nå i Sommer.
De har vært flinke til og holde på fargene sine, men denne har da blitt hvit med Logo som mange andre. (Blandt annet som oss selv)

Bilde
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 13, 2014 23:14

Ja Tore, det ender gjerne opp med å bli endel hvitt og med foliering -det er vel gjerne litt mindre kostnad med det etter som jeg har forstått.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 13, 2014 23:22

Torkil Ø skrev:Bilde
Her har vi tre leveransebilder av en meget stilig Scania R142H6x2LS-31 som jeg ellers vet lite om.. Tror den kan ha vært 1982 mod, og som man ser hadde den prøveskilter fra Oslo. Det var vel dessuten svingskivepåbygg osv fra NTM på bilen siden den hadde skvettlapper derfra.. Mener å huske en slik bil som fraktet løstraller i Oslo og omegn og har også fått et forslag om at den kan ha tilhørt Svene Maskin som visstnok kjørte løstraller med en trekkvogn i Oslo-området. Regnr på trekkvogna er hvertfall ukjent så derfor er det ikke mer historikk å hente den veien heller, men jeg regner nesten med at noen kjenner igjen denne bilen.. :)

Da kan vi ta med litt mer om denne bilen som det ble lagt ut tre bilder av øverst på forrige side. Har undersøkt med veivesenet, og dette var en Scania R142H6x2LS-31 1981 mod kjøpt ny av Herleik Garaas i Hokksund som jeg fikk tips om, og førstegangsregistrert i Drammen den 17.08.81 på regnr KE 71634. Senere skal bilen ha blitt ombygd og rammeforlenget til Scania R142H6x2LS-42 og fått skappåbygg fra VBK. Noe senere ble den visstnok lakkert i profileringen til Stie's Termo-Transport. Det ser ut til at Garaas hadde bilen fram til den ble avregistrert for godt den 31.08.1994, etter det har det vært 3 salgsmeldinger på bilen uten at det har kommet skilter på den igjen -siste salgsmld var fra mars 1995..
Jeg hadde egentlig tenkt å legge ut to bilder til som finnes av denne bilen i dette innlegget, men pc'n min har klikka og nå har jeg sneket meg til å skrive innlegg fra jobb. Her har jeg imidlertid ikke mulighet til å få lagt ut nye bilder, så det må vente til jeg forhåpentligvis har fått ordnet pc'n min.. :|

Bilde
Bilde
Nå har jeg fått låne-pc, så da legger jeg ut de to siste bildene som er skannet av denne Scania R142-trekkvogna. Det var egentlig mange flere bilder, men de var såpass like at vi fant ut det fikk holde med 5 bilder av den fra ulike vinkler.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 15, 2014 17:04

Bilde
Tar med et bilde av en Scania LBS86S-34 vanntankbil av ukjent årsmod som tilhørte et eller annet svensk brannvesen. Kan ta med at bilen med regnr BTG 729 var en av i alt 1652 produserte biler mellom 1975 og 1981 av denne modellen. Den var å få med Scania's D8 uten turbo på 163 hk eller DS8-motoren med turbo og 205 hk som jeg vil tro var mest vanlig. I tillegg kunne modellen fås med akselavstander mellom 3,40 og 4,60 meter, mens totalvekten lå på 23,5 tonn. Kanskje ikke så vanlig bil i Norge dette, men det ble da solgt noen slike rundt omkring også.. Har et bilde til av denne bilen som får komme senere da det ikke er redigert enda.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 15, 2014 21:00

Bilde
Bilde
To bilder av samme semitrailer knipset etter hverandre langs E18 ved Høvik i Bærum.. Trekkvogna vi ser var en Scania R143ML6x2-31 420 med Streamline-hytte 1995 mod, førstegangsregistrert i Drammen på regnr KF 56403 den 30.10.1995. Skulle vel tro bilen var blant de siste av Scania's 3-serie siden den var registrert såpass sent i 1995.. Har ikke undersøkt hvem som var første eier av trekkvogna, men har tro på at det kan ha vært Gulliksen Transport i Drammen. Siste eier av den var hvertfall Tommy Kurås i Røyken kommune som hadde den fra 04.01.1999 og fram til bilen ble avregistrert for godt den 04.08.2004..
Tralla bak bilen er det ikke så mye å fortelle om foreløpig, når det gjelder den er det meste ukjent.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 16, 2014 16:57

Bilde
Testing testing.. Dette syns jeg er et ganske stilig bilde som oser av fart og styrke fra Scania's testbane i Södertälje.. Bilen som var under testing var muligens en Scania LT145S-50, litt vanskelig å vite siden bilen ikke hadde dekaler da bildet ble tatt, men syns kanskje det ser ut til å være en 6x4-bil når man titter under den dette.. Ser iallefall ut til at testbanens vinterføre ikke hindret denne bilen i å komme opp i god fart den dagen bildet ble tatt.. Vil vel tro at både bil og bilde var fra rundt 1975 og bilen hadde fått den typiske lys grå fabrikk-lakken med blå grillribber som også denne snutebil-modellen fra Scania kunne leveres med.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 17, 2014 11:12

Bilde
Bilde
Som nevnt tidligere så blir det mange bilder av svenske og andre utenlandske biler her på tråden, men håper det er ok siden det finnes så mange slike bilder.. Man får jo samtidig et historisk tilbakeblikk på andre måter også, slik som på disse to bildene som viser et bymiljø en eller annen plass i Sverige på andre halvdel av 1970-tallet..
Bilen vi ser var en ganske stilig Scania LB81S-50 bryggeribil med skappåbygg fra SKAB og regnr HSU 642. Årsmod på denne bilen fra Sandwalls er ukjent, men tror dette kan ha vært en relativt tidlig LB81 siden den har slangedekk -kanskje fra mellom 1975 og 1977.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 17, 2014 16:29

Bilde
Bilde
Tar med disse to vinterbildene som ble tatt ved Hedmark Diesel's anlegg ved Hamar tidlig på 1970-tallet.. Her står det jo noen kjøretøyer også, nærmest en to-akslet henger med tømmerpåbygg av ukjent merke og årsmod. Bak den står det et litt interessant vogntog. Det ser ut til å være en Scania LB80S-50 eller en LB85S-50 med planpåbygg og ditto toakslet henger. Scania LB80 eller LB85 var ikke så vanlig å se som den type vogntog med to-akslet henger, derfor syns jeg dette var litt interessant og skulle gjerne likt å vite litt mer om det. Bilen lemmer ser ut til å være tatt av, og den har en ganske stor logo på døren, regnr lar seg ikke tyde. Lemmene på hengerens plan er på, men er kanskje litt vanskelige å se da de har samme lys grå fabrikklakk som bilens hytte og på bildene går de nesten i ett med veggen på bygningen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Fre Jan 17, 2014 19:39

Torkil Ø skrev:Ja Tore, det ender gjerne opp med å bli endel hvitt og med foliering -det er vel gjerne litt mindre kostnad med det etter som jeg har forstått.. :)

Tror det har noe med At før i tiden så hadde Busselskapene og Lastbileierne også bilene i Mange flere år, kanskje 15 - 20 år før de ble byttet ut og da var det liksom greier og koste på lakering når bilene var nye.
Nå om dagen så beholder jo selskapene bilene kanskje i 4 - 5 år også bort med dem for og bytte i nye. da blir de solgt videre som bruktbiler og kanskje ikke så morro og møte sin gamle buss/Lastebil med sine egne farger i mange år etterpå. Da er det letter og dra av Merkene som er klistert på og bilen er Vit og helt annonym på kort tid.

Det er moro og studere de gamle bildene der dagligdagse omgivelser er med, bilder fra 70 tallet er det nesten alltid med Bobbler på, + selvfølgelig en del andre biltyper. Innblik i hva som var i de forskelige tidsepoken og minnene fra tidligere tider dukker opp. :mrgreen: :-P
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 17, 2014 23:16

Ja Tore, det kan nok være både en medvirkende og forståelig årsak til at det er slik nå for tiden -selv om det blir litt kjedelig.. ;)

Enig i at det er morsomt å se bilder fra ulike miljøer som er tatt i relativt nær fortid. Da dukker det gjerne opp ting i tillegg til lastebilene/bussene som en ikke har sett på lenge og husker.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 18, 2014 17:36

Bilde
Her har vi et interiørbilde som jeg mener skal vise ratt/dashbord og deler av førerplassen i modellserien Scania LB/LBS/LBT110 slik den så ut i utgavene fra rundt 1970.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest