Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 09, 2014 16:38

Bilde
Bilde
Bilde
Her har vi tre leveransebilder av en meget stilig Scania R142H6x2LS-31 som jeg ellers vet lite om.. Tror den kan ha vært 1982 mod, og som man ser hadde den prøveskilter fra Oslo. Det var vel dessuten svingskivepåbygg osv fra NTM på bilen siden den hadde skvettlapper derfra.. Mener å huske en slik bil som fraktet løstraller i Oslo og omegn og har også fått et forslag om at den kan ha tilhørt Svene Maskin som visstnok kjørte løstraller med en trekkvogn i Oslo-området. Regnr på trekkvogna er hvertfall ukjent så derfor er det ikke mer historikk å hente den veien heller, men jeg regner nesten med at noen kjenner igjen denne bilen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 09, 2014 17:24

Har fått tilbakemelding om at Scania R142-trekkvogna på bildene i innlegget over her visstnok skal ha blitt levert ny til Herleik Garaas fra Hokksund.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tor Jan 09, 2014 20:05

Den Vogna over her må ha hatt noe av den korteste Hjulavstanda som var og få?

Så nesten litt rar ut med den korte akselavstanda, men Tøff bil uansett :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 09, 2014 20:42

Ja trekkvogna ser veldig kort ut Tore, men jeg tror det skulle være 3,10 meters akselavstand på den.. Mener hvertfall det var det korteste man kunne få fra fabrikk på denne modellen, så hvis den var kortere så har den trolig blitt rammeforkortet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 10, 2014 17:23

Etter gårsdagens irritasjon over forumets nye layout, så går jeg nå videre med nye bilder/innlegg. Jeg ser nå at de viktige funksjonene jeg etterlyste har kommet på plass i løpet av dagen. Skal forumet fortsatt se slik ut, så må vel bare alle brukerne her inne venne seg til det. Det som oppleves verst akkurat nå er den forstyrrende reklamen som omrammer øverste del av alle sidene -den kunne jeg godt vært foruten og heller hatt et felt øverst slik det var før. Nok om det -da tar vi med litt mer fra Scania-arkivet her:

Bilde
På dette bildet ser vi to stk Scania L81S-42 tippbiler eller man kan vel gjerne kalle dem allroundbiler med bl.a feste for brøyteplog osv fra det svenske vägvärket.. Årsmod på disse bilene er ukjent, men at de var fra mellom 1975 og 1980 er helt sikkert, siden dette jo var denne modellens produksjonstid.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Fre Jan 10, 2014 19:32

Vägverksbiler de der 2 L 81:erne.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 10, 2014 20:59

Bilde
Tar med et bussbilde nå, og her ser vi en ny og blank Scania CR145 som var helbygd/fabrikkbygd med karosseri fra Scania-Bussar i Katrineholm. Et spesielt utseende på disse hel/fabrikkbygde bussene, ganske stilig egentlig, relativt firkantet og typisk 1970-talls vil jeg tro.. Scania's bussmodell 145 som også fantes som chassis med navnet BR145 hadde V8-motoren (D14) fra lastebilmodellen Scania 140 plassert i hekken. Bussmodellen(e) var kun å få med denne motoren uten turbo og da ytte den 275 hk. Siden bussen på bildet er en CR145, så får resten av innlegget dreie seg om denne helbygde modellen så det ikke blir så mye tekst. Scania CR 145 som var ment som en langrute eller halv/helturistbuss ble produsert i et antall av i alt 148 stk mellom 1971 og 1976, men de siste bussene av typen ble ikke solgt før 1978. Totalvekten på disse bussene skal ha ligget mellom 14 og 16,5 tonn, de hadde en akselavstand på 6,5 meter og totallengden lå på 12 meter etter som jeg har forstått.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 11, 2014 08:16

Bilde
Bilde
Her har vi to bilder av en Scania LBS140S-46 1972 mod og henger av ukjent fabrikat og årsmod som da disse bildene ble tatt tilhørte Johs. Bjørnflaten Transport i Tromsø. Trolig var bil og henger av samme årsmod siden det bl.a ser ut til at vogntogets skap var fra samme produsent -mulig disse skapene var to Ole M. Olsen-produkter, men det er jeg ikke sikker på.. Bilen var hvertfall førstegangsregistrert i Tromsø den 09.06.1972 på regnr ZE 15095, og den fikk drøyt 20 år på norske veier før den ble avregistrert for godt den 11.09.1992. Siste eier av bilen var Odd Alf Mathisen i Alta som ser ut til at hadde bilen siden den 18.04.1989.. Nå er jo dette svart/hvitt-bilder, men vogntoget hadde lakk i oransje og hvit og profilering fra NKL -Norges Kooperative Landsforbund/S-lagene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg norr64 » Lør Jan 11, 2014 12:58

Torkil Ø skrev:Bilde
Tar med et bussbilde nå, og her ser vi en ny og blank Scania CR145 som var helbygd/fabrikkbygd med karosseri fra Scania-Bussar i Katrineholm. Et spesielt utseende på disse hel/fabrikkbygde bussene, ganske stilig egentlig, relativt firkantet og typisk 1970-talls vil jeg tro.. Scania's bussmodell 145 som også fantes som chassis med navnet BR145 hadde V8-motoren (D14) fra lastebilmodellen Scania 140 plassert i hekken. Bussmodellen(e) var kun å få med denne motoren uten turbo og da ytte den 275 hk. Siden bussen på bildet er en CR145, så får resten av innlegget dreie seg om denne helbygde modellen så det ikke blir så mye tekst. Scania CR 145 som var ment som en langrute eller halv/helturistbuss ble produsert i et antall av i alt 148 stk mellom 1971 og 1976, men de siste bussene av typen ble ikke solgt før 1978. Totalvekten på disse bussene skal ha ligget mellom 14 og 16,5 tonn, de hadde en akselavstand på 6,5 meter og totallengden lå på 12 meter etter som jeg har forstått.. :)

Hej torkil. Fantastisk bra sida det här. Förste ägare på bussen var Karl Olofsson Strömsund Jämtland. Senast kända ägare John Norum Levanger. :D
norr64
Sykkelbud

Innlegg BR 145 » Lør Jan 11, 2014 13:26

Da fikk den regnr XL 15015.
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 11, 2014 16:56

Aha.. Mange takk skal dere ha både norr64 og BR 145. Dette var interessante opplysninger å få, og da kan veivesenet fortelle at bussen var en Scania CR145 TX-65, og den var 1976 mod, altså fra det siste året denne modellen ble produsert hos Scania-Bussar i Katrineholm. Bussen ble førstegangsregistrert i Norge den 19.12.1985 og fikk da som BR 145 skriver regnr XL 15015 -og det var vel da John Norum hadde kjøpt den. Siste eier av bussen var Sallius Lellpap med adresse Randaberg som hadde den fra den 11.10.2000 og fram til bussen ble avregistrert for godt den 28.07.2010, det ble med andre ord et ganske langt liv på denne bussen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 11, 2014 17:29

Bilde
Bilde
Det finnes ganske mange bilder av anleggene til de ulike Scania-forhandlerne rundt om i landet, og på slike bilder er det gjerne med noen lastebiler, busser e.l også.. Her har vi et par bilder fra Sarpsborg Diesel først på 1970-tallet, og her står det tre nye og kanskje leveringsklare biler pluss en brukt bil eller så hadde den kanskje vært på verksted..
Bilene ser ut til å være en Scania LBS eller LBT110S trekkvogn, to stk Scania L/LS eller LT110S og en Scania-Vabis L55 eller L56. Sistnevnte og eldste bil er jo den eneste som var registrert da bildet ble tatt, men regnr lar seg dessverre ikke tyde.. Kanskje noen kjenner igjen disse bilene? Den mest "anonyme" er vel bil nr 2 fra venstre som hadde typisk lys grå originallakk med blålakkerte grillribber.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Re:

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 12, 2014 10:47

Torkil Ø skrev:BR 145 jeg kunne nok tenke meg det var en LB81 som var originalen der ja, får se om det bildet dukker opp etterhvert også.. :)

Autotransit -der ser vi fargen ja, med det samme kan jeg jo fortelle at det blant Scania-bildene faktisk finnes en hel del bilder av Volvo demolastebiler. Hvorfor vet jeg ikke, men disse bildene vil også bli lagt ut senere siden de engang finnes i arkivet. Det finnes dessuten noen bilder av Mercedes og MAN-lastebiler også.. :)

Bilde
Her har vi et bilde av en Volvo som jeg på side 104 nevnte at det finnes en god del av i Scania-arkivet.. Det er nok bl.a endel detaljbilder, og Autotransit kommenterte at det var og kanskje er vanlig at en produsent tar bilder av modellene til konkurrentene på utstillinger o.l.. Tror iallefall dette bildet er tatt på en messe/utstilling og vi ser en tidlig Volvo F10 eller Volvo F12, muligens 1978 mod med typiske brune 70-tallsfarger.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Frank1977 » Søn Jan 12, 2014 14:19

hvis jeg ikke tar helt feil så tror jeg den bjørnflaten 140en var eid av holmgren på skaidi før odd mathisen. mener å kjenne igjen reg nr fra et bilde rune haukeland hadde på hrh-foto. da var den tippbil i holmgrens gamle farger med hovedlyktene i grillen og grillen halvveis igjenkledd..
Frank1977
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 12, 2014 18:22

Ja det er sikkert ikke umulig, bilen var jo på veien i rundt 20 år, så at den har hatt mer enn to eiere i løpet av den tiden er vel sannsynlig.. Som sikkert mange legger merke til så skriver jeg stort sett første og mulig siste eier av kjøretøyene så lenge jeg ikke vet flere eiere selv. Man kan jo få hele eierhistorikken hos veivesenet, det er jo en kjent sak -men dette gjør jeg bare i enkelte tilfeller da det for meg blir for omfattende å henvende meg til veivesenet for alle kjøretøyene det blir lagt ut bilder av, så jeg håper det er ok.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest