Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 03, 2014 08:56

Bilde
På dette bildet ser vi en ganske tidlig Scania LBS140S-42 demobil med containerramme og ikke minst en meget spesiell 3-akslet Interconsult-henger også den påbygd containerramme. Hele vogntoget var 1969 eller 1970 mod, og det kunne som man ser få med seg tre 20 fots-containere. Hengeren var spesiell bl.a på grunn av plasseringen av akslene der framste og bakerste aksel var styrbar, mens andre aksel som var plasser midt på var fast. En annen ting som er noe spesielt med hengeren er containerramma -man ser jo tydelig ut fra bildet at den kunne ta to 20 fots-containere, men mellomrommet mellom disse to virker til å ha vært for stort til at den kunne ta en 40 fots-container.. Merkelig sett dette som jeg vet at bl.a Autotransit sikkert kan fortelle mer om, han skal vel ha et annet bilde av vogntoget der man ser mer av hengeren også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Fre Jan 03, 2014 12:08

Torkil Ø skrev:Bilde
Tar med et bilde av et typisk svensk vogntog fra midten av 1970-tallet.. Bilen med kort hytte som jo også var typisk svensk var en Scania LBS140S-46 1976 mod, mens hengerens fabrikat og årsmod er ukjent. Er heller ikke sikker på hvor skapene på bil og henger var produsert, men de var nok trolig ikke fra samme påbygger.. Fargene på dette vogntoget regner jeg med var som på de fleste med Frigoscandia-emblem på den tiden -hvit og litt blågrønn med Frigoscandia-navnet i svart.. :)

Bilde
Tar med et fargebilde av denne flotte 140´en.
Kan forøvrig legge til at containerbilen øverst på siden her,er en LBT 140S.
:)
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 03, 2014 16:22

Bilde
Bilde
Bilde
Tar med noen bilder av en flyplasstankbil igjen -en ganske stilig en også etter min mening, og kanskje ikke den mest vanlige.. Lurer likevel på om det fantes noen flere som var likedan som denne, ellers er det denne semitraileren som i årenes løp har blitt flyttet rundt om i landet for jeg har sett en slik på flere flyplasser. Disse tre bildene ble iallefall tatt da trekkvogna var ganske ny og da var hele stasen tydeligvis stasjonert på Kristiansand Lufthavn, Kjevik..
Trekkvogna var en Scania T82M4x2L1-42 1981 mod som ble førstegangsregistrert på anleggskilter, regnr DA 40208 den 01.07.1981. Den har vært eid av Norske Shell A/S med adresse Oslo i alle år, dato for evt avregistrering finnes ikke. Slike flyplasstankbiler med lav kilometerstand har jo en tendens til å bli svært gamle, så det kan jo tenkes at dette settet fortsatt fungerer som reserve på en eller annen flyplass rundt om i landet..
Tralla vet jeg heller lite om, årsmod og fabrikat er ukjent, men mener å ha sett skvettlapper på en slik tralle med logo fra Fjeldhus Bruk som hvertfall har bygd mange slike tankpåbygg opp gjennom årene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg 95mathias95 » Fre Jan 03, 2014 18:26

Torkil Ø skrev:Tar med noen bilder av en flyplasstankbil igjen -en ganske stilig en også etter min mening, og kanskje ikke den mest vanlige.. Lurer likevel på om det fantes noen flere som var likedan som denne, ellers er det denne semitraileren som i årenes løp har blitt flyttet rundt om i landet for jeg har sett en slik på flere flyplasser. Disse tre bildene ble iallefall tatt da trekkvogna var ganske ny og da var hele stasen tydeligvis stasjonert på Kristiansand Lufthavn, Kjevik..
Trekkvogna var en Scania T82M4x2L1-42 1981 mod som ble førstegangsregistrert på anleggskilter, regnr DA 40208 den 01.07.1981. Den har vært eid av Norske Shell A/S med adresse Oslo i alle år, dato for evt avregistrering finnes ikke. Slike flyplasstankbiler med lav kilometerstand har jo en tendens til å bli svært gamle, så det kan jo tenkes at dette settet fortsatt fungerer som reserve på en eller annen flyplass rundt om i landet..
Tralla vet jeg heller lite om, årsmod og fabrikat er ukjent, men mener å ha sett skvettlapper på en slik tralle med logo fra Fjeldhus Bruk som hvertfall har bygd mange slike tankpåbygg opp gjennom årene.. :)

Hvis jeg ikke tar feil, så tror jeg faktisk det er samme tankbilsettet som var på Kjevik frem til 2003-2004 da de fikk en ny tankbil som de fortsatt bruker. Jeg husker ihvertfall at de hadde en som var prikk lik denne og det har nok blitt byttet Shell logoer på den i senere tid. De hadde faktisk det settet ett eller to år etter de hadde fått den nye tankbilen som var en 2 aksla 4-serie med tankpåbygg på. Jeg husker ikke om 4-serien var ny da de fikk den, og jeg mener denne gamle scaniaen var reservetankbil siden de fortsatt hadde den en god stund etter de tok den andre tankbilen i bruk. Jeg husker jo en del fra den tiden, for det var da min far jobbet på Kjevik, og jeg er jo født og oppvokst i bygda der så :)

Når det gjelder detaljer så ser jeg på bildet at felgene antageligvis var sorte eller mørke grå. Jeg husker i hvert fall at felgene var sølvfarget og så hadde den en sølvfarget fanger, men det ble sikkert gjort da de byttet Shell logoer på den, og den fikk nok også et nytt strøk med lakk da dette ble gjort. Kan heller ikke husker at den hadde små siktepinner frempå snuta :D
Mathias Lerstad
Brukerens avatar
95mathias95
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 03, 2014 18:53

Hei Mathias -det er slett ikke umulig at den tankbilen der kan ha vært på Kjevik hele sin driftstid. Som jeg skrev i innlegget over så var vel ikke dette den mest vanlige kombinasjon av trekkvogn og tralle, men jeg tror likevel det kan ha vært en 2-3 slike som var ganske like og fra samme tid. Mener en var stasjonert på Årø i Molde en tid og den samme var kanskje også på Kvernberget i Kristiansund en tid, for der har jeg også sett en slik..

Felgene var nok grålakkert da semien var ny hvertfall, det samme var støtfangeren, ramma og alt som var festet til den også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Autotransit » Fre Jan 03, 2014 22:11

Scanian med det treaxliga släpet som var byggt av Kockum-Interconsult var verkligen en special som ingick i en karavan med fyra andra containerlösningar 1970, och enligt Scania så kunde den bara ta två stycken på 20 fot.

Två bilder ur broschyren om de olika ekipagen...
Bilde

Bilde

och ett pressfoto från scania
Bilde

/Stellan
Chaufför emeritus ;)
Bilde
Brukerens avatar
Autotransit
Veteran

Innlegg Tysnes`n » Lør Jan 04, 2014 03:53

Torkil Ø skrev:BR 145 og murt -takk for opplysninger, hvilke farger hadde bilen egentlig? Er nok forresten ingen tvil om at dette må ha vært en av de første Scania T112H levert i Norge dette siden den ble førstegangsregistrert så tidlig som den 19.09.1980.. :)

Aasbø Sand-drift i Etne fikk levert en ganske tidlig T112 fra Haugaland Diesel, som gikk som demobil da den var ny, den var registrert noe seinere, den 11 Desember 1980.
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 04, 2014 05:37

Autotransit skrev:Scanian med det treaxliga släpet som var byggt av Kockum-Interconsult var verkligen en special som ingick i en karavan med fyra andra containerlösningar 1970, och enligt Scania så kunde den bara ta två stycken på 20 fot.

Två bilder ur broschyren om de olika ekipagen...
Bilde

/Stellan

Se her ja Stellan, jeg mente å huske at du hadde noe mer å fortelle om dette spesielle vogntoget så det var jo fint å få med.. :)

Pussig kombinasjon egentlig, og jeg ser du skriver at hengeren bare kunne ta to 20 fots containere slik jeg trodde og ikke en 40 fot. Bare det er jo ganske sært og ikke spesielt fleksibelt..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Desperado » Lør Jan 04, 2014 11:21

Torkil Ø skrev:
Autotransit skrev:Scanian med det treaxliga släpet som var byggt av Kockum-Interconsult var verkligen en special som ingick i en karavan med fyra andra containerlösningar 1970, och enligt Scania så kunde den bara ta två stycken på 20 fot.

/Stellan

Se her ja Stellan, jeg mente å huske at du hadde noe mer å fortelle om dette spesielle vogntoget så det var jo fint å få med.. :)

Pussig kombinasjon egentlig, og jeg ser du skriver at hengeren bare kunne ta to 20 fots containere slik jeg trodde og ikke en 40 fot. Bare det er jo ganske sært og ikke spesielt fleksibelt..

Den kunne nok ta to 23 fots containere også. Eventuelt 21,5 fot. Disse var ganske vanlige på den tiden om jeg ikke tar feil.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 04, 2014 13:35

Ja det skulle man jo tro at det var plass til.. Om man ser på bildet der man ser vogntoget ovenifra, så ser man jo at mellomrommet mellom de to 20-fots containerne er ganske stort slik at det burde være rom for to litt lengre containere evt..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Lør Jan 04, 2014 14:05

Litt mere info om denne...

Bilde
:)
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 04, 2014 16:51

Dette var jo interessant -Dette vogntoget var jo tydeligvis en ganske komplisert konstruksjon med mange finesser.. Jeg har vel likevel fortsatt ikke inntrykk av at dette ble en veldig vanlig vogntog-kombinasjon i årene som fulgte..? Har også tenkt litt på det som står i teksten i innlegget til Autotransit lenger oppe på siden her. Der står det at hengeren var 12 meter lang, men jeg syns da den virket til å være lengre enn det..? Bilen var jo ikke så lang, vil vel tippe ca 9 meter, så hvis hengeren var 12 så blir jo dette 21 meter og jeg vil tro dette vogntoget var rundt 24 meter..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Autotransit » Lør Jan 04, 2014 20:37

Helt enig där Torkil, det var ett ekipage byggt för en längdregel som krävde full längd för att kunna få full totalvikt... men dragstången kanske var tillräckligt lång för att totallängden skulle räcka till?

/Stellan
Chaufför emeritus ;)
Bilde
Brukerens avatar
Autotransit
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 04, 2014 20:44

Ja hvis ikke draget var medregnet så blir det vel annerledes. Men på øyemål så syns jeg hengeren virker lengre hvertfall -og om det skulle være full lengde -24 meter på vogntoget så vil jo det si at draget på hengeren var ca 3 meter og det tror jeg ikke det var.. Vel og merke om bilen var ca 9 meter, og det er jeg ganske sikker på at den var om man sammenligner med endel norske biler fra den tiden med rammepåbygg for 20 fots-containere..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kongsberg » Lør Jan 04, 2014 22:06

En 20 fot container er vel ca. 6,10 meter 8-) Da bør nok denne hengeren være rundt 13 meter lang når vi ser mellomrommet på midten 8-) 8-)
Kongsberg
Lærling

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: waaler`n og 1 gjest