Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg Torkil Ø » Tir Des 31, 2013 07:18

Bilde
Bilde
Bilde
Her har vi tre bilder som trolig var tatt i forbindelse med leveransen av denne flotte bilen som ble levert fra en av de nordnorske Scania-forhandlerene -muligens Salten Diesel.. Bilen var en tidlig Scania T112H6x2S-42 1980 mod, førstegansregistrert i Bodø den 19.09.80 på regnr YE 36048. Jeg burde kanskje undersøkt hvem som var første eier på denne bilen før jeg la ut bildene, men det har jeg ikke fått gjort. Satser på at noen kjenner igjen bilen og vet det -forøvrig syns jeg dette var en pen og "enkelt" utseende tippbil uten for mye stæsj her og der. Bilens siste eier var John Krogstad i Melhus som fikk den registrert på seg den 04.09.1998 og hadde den i bruk i 3 og et halvt år fram til bilen ble avregistrert for godt den 14.01.2002.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Des 31, 2013 07:27

Bilde
Det er nok ikke alle bildene som har like god kvalitet desverre, men vi får ta med noen slike også for det er jo fullt mulig å se hva det er.. På dette bildet som har fått noen pussige farger, så ser vi et finsk vogntog bestående av en Scania LBS110S-46 og to-akslet Närko-henger og jeg vil tippe at hele vogntoget var av 1972 eller 1973-års modell.. Skapene på vogntoget var også oppbygd og påbygd av Närko, ellers vet jeg ikke så mye mer om settet, men om noen skulle være i tvil så var fargene på bil og henger blå og hvit slik som flagget fra landet dette vogntoget hørte hjemme i.. Det kan nesten se ut som det er en rekke finske stedsnavn som var lakkert på skapene til vogntoget.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Tir Des 31, 2013 09:41

Torkil,lurer på om ikke den T 112`en overfor ble levert til Øyvind Jensen i Fauske.Har et lite fargebilde av denne,og likheten er slående.
I såfall skal dette vere den første T 112 H som ble levert i Norge,og av Salten Diesel.
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg murt » Tir Des 31, 2013 10:21

BR 145 skrev:Torkil,lurer på om ikke den T 112`en overfor ble levert til Øyvind Jensen i Fauske.Har et lite fargebilde av denne,og likheten er slående.
I såfall skal dette vere den første T 112 H som ble levert i Norge,og av Salten Diesel.

Det henger bilde av denne på Scania i Fauske,så det stemmer det BR 145. ;)
Bilde
Brukerens avatar
murt
Distribusjonssjåfør

Innlegg Wim » Tir Des 31, 2013 14:46

Torkil Ø skrev:
Tor Doseth skrev:
Torkil Ø skrev:Bilde
Her har vi et ganske typisk svensk vogntog med 24-meters totallengde fra slutten av 1970-tallet eller helt i begynnelsen av 1980-tallet. Bilen var en Scania LBS141S-46 med regnr GCF 830 av ukjent årsmod og hengeren var både av ukjent fabrikat og årsmod. Tipper likevel at sistnevnte var et svensk produkt og her er det jo flere og velge mellom, det eneste merket jeg ikke tror den var av, er Briab. Da ville det lille man kan se av lysbjelken bak sett annerledes og mer "skrå" ut vil jeg tro.. Hvem vogntoget tilhørte er usikkert, det er en logo på bilens hytte, men den er vanskelig å tyde.. :)

Denne er nok en 1979 mod. Ser det på flensen mellom felgen og nave på framhjulet.

Bilde
Etter at svart/hvitt-bildet over her ble lagt ut på side 96, så ble det litt diskusjon om bilen var 1978 eller 1979 mod. Nå har dette bildet dukket opp som viser en Scania LBS141S som ser ut til å ha vært klin lik den vi ser på svart/hvitt-bildet bortsett fra at bilene har ulike regnr og tydeligvis ulike farger på planet. Bilen på svart/hvitt-bildet hadde nok trolig gul-lakkerte lemmer -Autotransit lurte på om det kunne være en demobil fra Scania dette på grunnlag av logoen på bilens hytte. Det viste seg å være riktig og begge bilene hadde tydeligvis Scania's typiske demofarger for den tiden i gult og litt blått. At det fantes to ganske like slike demobiler overrasker ikke siden dette var nokså vanlig. Når det gjelder årsmodellen på bilen så er man kanskje like langt, men lurer på om det kan ha vært 1978 siden bilen her er avfotografert ved siden av en tidlig Volvo F1225 6x2 som kan ha vært fra 1978.. Blir egentlig bare synsing dette, da bildet kan ha vært fra 1979 også, eller at LBS141'n var en tidlig 1979 mod.. :)

This truck is at last built till september 1979. The front axle is the old type. Since 1979 Scania renewed the axles, with new mounting system, without the rings.
Wim
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tir Des 31, 2013 15:44

BR 145 og murt -takk for opplysninger, hvilke farger hadde bilen egentlig? Er nok forresten ingen tvil om at dette må ha vært en av de første Scania T112H levert i Norge dette siden den ble førstegangsregistrert så tidlig som den 19.09.1980.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Des 31, 2013 16:31

Bilde
Tar med et bilde av et typisk svensk vogntog fra midten av 1970-tallet.. Bilen med kort hytte som jo også var typisk svensk var en Scania LBS140S-46 1976 mod, mens hengerens fabrikat og årsmod er ukjent. Er heller ikke sikker på hvor skapene på bil og henger var produsert, men de var nok trolig ikke fra samme påbygger.. Fargene på dette vogntoget regner jeg med var som på de fleste med Frigoscandia-emblem på den tiden -hvit og litt blågrønn med Frigoscandia-navnet i svart.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Tir Des 31, 2013 16:32

[quote="Torkil Ø"]BR 145 og murt -takk for opplysninger, hvilke farger hadde bilen egentlig?
Bilde
Dette bildet er nok tatt tidligere en de overfor her,bla a så mangler ekstralyktene og siktepinnene, ser det ut til.
:)
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 02, 2014 17:23

BR 145 Der var fargene på T112-bilen ja -var vel egentlig endel biler fra 2-serien med slik eller lignende fargesetting.. :)

BR 145 -jeg ser dessuten du har sendt pm til meg og jeg skrev svar, men etter at forumet nåå har vært nede igjen så får jeg ikke sendt svaret til deg. Vet ikke hva som er feil, men jeg skal prøve å sende pm til administrator og se om det lar seg ordne. Får jeg ikke sendt pm til han heller så er jeg like langt..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 02, 2014 18:04

Bilde
Dette bildet ser ut til å være et av flere bilder av Scania's 2-serie som er manipulert fra et eldre bilde der man har satt inn hytta til en 2-serie-bil over hytta på bilen som opprinnlig var fotografert -bakparten er den samme. Dette skal iallefall forestille en tidlig Scania G82M4x2LS-54 med containerramme fra rundt 1981, men ser man på omgivelsene, biler og annet så er det vel mulig at dette bildet opprinnelig var tatt av en Scania LB81. Bildet av den opprinnelige bilen har jeg ikek funnet så langt, men det kan jo fortsatt dukke opp.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Tor Jan 02, 2014 19:08

Det stemmer det,Torkil.Det er nok en LB 81 som er originalen her.
:)
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Autotransit » Tor Jan 02, 2014 23:24

Jag hoppas att jag blir förlåten för att jag visar en Volvo här, men det är det enda färgfotot jag har av en Malmrosbil. Malmros var från början ett rederi som även ägde Frigoscandia ett tag, hela historien kan jag inte... men det var ju färgen det var frågan om ;)

Bilde

/Stellan
Chaufför emeritus ;)
Bilde
Brukerens avatar
Autotransit
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 02, 2014 23:30

BR 145 jeg kunne nok tenke meg det var en LB81 som var originalen der ja, får se om det bildet dukker opp etterhvert også.. :)

Autotransit -der ser vi fargen ja, med det samme kan jeg jo fortelle at det blant Scania-bildene faktisk finnes en hel del bilder av Volvo demolastebiler. Hvorfor vet jeg ikke, men disse bildene vil også bli lagt ut senere siden de engang finnes i arkivet. Det finnes dessuten noen bilder av Mercedes og MAN-lastebiler også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Autotransit » Tor Jan 02, 2014 23:34

Alla tillverkare "lånar" ju konkurrenternas bilar för att både spionera på nya detaljer hos dem, och för att jämföra prestanda. Jag såg en del av det när jag jobbade på Volvo Lastvagnar 8-)

/stellan
Chaufför emeritus ;)
Bilde
Brukerens avatar
Autotransit
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 03, 2014 08:46

Ja Stellan -jeg har også vært inne på tanken at det måtte være årsaken -kan liksom ikke forstå hva annet det skulle være godt for å ha en egen perm med bilder av Volvo-lastebiler.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest