Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 29, 2013 15:49

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig og typisk svensk distribusjonsbil.. Typisk svensk fordi den var en av veldig mange biler som kjørte for svenske ICA med fargene og logoen disse bilene har hatt i årevis og fortsatt har såvidt jeg vet.. ICA har vel hatt biler fra mellomklassen av de fleste svenske merker opp gjennom årene, og her ser vi en Scania LB80S-50 med skap av ukjent fabrikat. Bilens årsmod skal visstnok ha vært 1970, og den var jo noe spesiellt utstyrt denne med bl.a små reklame-flagg i hjørnene på hyttas tak.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Søn Des 29, 2013 16:05

Torkil Ø, Ica hade egne biler til för c: 10 år sen. Idag er det bileiere som kjörer för dem, med 25,25 ut til butikken. Enkelte har Icalakkering å logo, mens andre er helt anonyme.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg BR 145 » Søn Des 29, 2013 16:19

Denne fine LB 80`en,tilhørte Hakonbolaget Vâsterås.
Skappåbygg fra AB Sala Karosserifabrikk,og bakløfter fra AB Hydro Lift.
:)
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 29, 2013 16:28

Fiborg og BR 145 -takk skal dere ha for ekstar opplysninger nok en gang, det kommer alltid godt med.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 29, 2013 18:46

Bilde
I begynnelsen av 1955 var noen reperesentanter fra Scania-Vabis på en rundtur i Sør-Norge og dette resulterte i en god del flotte og interessante bilder.. Her har vi et av dem, og det viser internnr 64 fra Ottadalen Kommunale Billag, en Scania-Vabis L51 Drabant som LB76 opplyser at var 1954 mod og derfor ganske ny på dette tidspunktet. Det kan man vel egentlig se også da den er ganske blank og fin.. Regnr på bilen var som man kan se E-6064 og den hadde OKB's tradisjonelle fargesetting -grønn nede, rød midstripe og lys gul øverst.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Man Des 30, 2013 11:56

Disse tok turen hit bla a for å lage reportasje om Norske fjellveier vinterstid.Så her dukker det nok opp mange flotte bilder,Torkil.
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Cat 966 » Man Des 30, 2013 14:24

Torkil !!!
Har en "snute 140" m/maskinhenger herfra traktene mine,som kunne være interesant å ha her i denne tråden.Men jeg er ikke noen "reser" på denna PC`n,så åssen gjør vi ?
Ett Riktig Godt Nytt År,foresten :D
Mvh Geir
Cat 966
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Man Des 30, 2013 14:43

Ja det stemmer det BR 145, det ble laget en egen album fra denne reportasjeturen og alle disse bildene er skannet og vil komme etterhvert.. :) Men nå tar vi med en helbygd/fabrikkbygd buss:

Bilde
Bilde
Trodde først at disse to bildene var av den samme bussen, men ser nå at det var to forskjellige busser dette.. Tar likevel med begge bildene i samme innlegg som jeg hadde tenkt da bussene trolig var av samme modell. Bildene er av to stk Scania-Vabis C70 Capitol, en fabrikkbygd bussmodell ment for by og forstadsruter som kom på markedet i 1955. Bussmodellen var en forminsket utgave av en større modell med aner fra USA kalt C50 Metropol som vi skal komme tilbake til senere. Scania-Vabis C70 ble produsert i 244 eksemplarer fra 1955 til 1958, da fikk den benevnelsen C75 og fikk samtidig samme motor som i lastebilmodellen L75. Slik ble den produsert fram i et antall av i alt 118 busser til 1962/63, da fikk den benevnelsen C76. På samme tidspunkt fikk den D11-motoren fra lastebilmodellen L76 og slik ble den produsert med samme utseende i 29 eksemplarer fram til 1964. Bussmodellen hadde forøvrig hekkmotor og en rekke andre finesser avhenhig av hvilken modell det var.. Om det kom mange av denne/disse bussmodellene til Norge er jeg usikker på, men det kunne være interessant å vite. Begge bussene på disse bildene var forøvrig svenske.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Des 30, 2013 14:54

Cat 966 skrev:Torkil !!!
Har en "snute 140" m/maskinhenger herfra traktene mine,som kunne være interesant å ha her i denne tråden.Men jeg er ikke noen "reser" på denna PC`n,så åssen gjør vi ?
Ett Riktig Godt Nytt År,foresten :D
Mvh Geir

Godt nyttår til deg også Geir :)

Det var egentlig ganske greit at du spør om dette -i det siste har det jo blitt lagt ut endel bilder som ikke har direkte tilknytning til Scania-arkivet. Det er derfor kanskje på sin plass å minne på navnet på denne tråden igjen -det sier faktisk hva den skal inneholde. Bilder som kan relateres til arkivbildene jeg plukker fram fra arkivbildene er velkomne her på tråden, men andre bilder foretrekker jeg at blir lagt på andre tråder, ellers kan det hele bli for omfattende og utenfor intensjonene bak tråden. Kan også gjenta at mange av arkivbildene finnes der ute både blant Berglibrukerne og andre. Tidligere har jeg sagt at jeg heller ikke ønsker at slike skal legges ut her siden arbeidet jeg gjør med å plukke dem fram da blir fullstendig bortkastet -og dette gjelder fortsatt da det er en ganske omfattende jobb.

Når det gjelder 140'n du har lyst å legge ut bilde av Geir, så kan vi jo finne ut hvordan vi gjør det ved å skrive en pm om det.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Man Des 30, 2013 15:11

Grei påminnelse, Torkil! Den 140'en bør vel ligge sammen med Scania null-serien.
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg BR 145 » Man Des 30, 2013 16:39

Vedr bilder av bussene over her,Stockholms Spårvãgar bestillte hele 180 stk av C 70 Capitol høsten 1954.
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg geir » Man Des 30, 2013 19:33

Torkil Ø skrev:
Torkil Ø skrev:Bilde
Her har vi et bilde som dessverre er noe uklart og såpass uklart at bilens regnr ikke lar seg tyde. Uansett så ser vi en ganske stilig Scania LBS141S-31 trekkvogn av ukjent årsmod og tralle med tankpåbygg av ukjent fabrikat og årsmod. Bildet skal være tatt på Norol's tankanlegg på Sjursøya i Oslo, og selv om det er nær fortid, så er det noen år siden man så Norol-tankbiler som denne fra Norsk Olje A/S nå. Rent lakkdesignmessig var de kanskje ikke så spennende da de var hvitlakkerte som dagens Statoil-biler, men med Norol-logoen i rødt, hvitt og blått og svart, tanken på denne tralla var ikke lakkert i det hele tatt, så den var i grå aluminium.. Om noen drar kjensel på og vet noe mer om denne semitraileren, så setter jeg som vanlig pris på ekstra info.. :)

Da har jeg fått pm i kveld der det skrives at denne tank-semitraileren skal ha tilhørt Jan Husby fra Gardermoen, det var fint å få vite.. :)
Det var ikke Jan Husby som eide denne bilen (han hadde bare 2 akslede biler)Det var Dagfinn Samuelsen i fra Nesodden som var eier .
geir
Hjelpemann

Innlegg Torkil Ø » Tir Des 31, 2013 06:53

Ok geir -dette må jeg bare innrømme at jeg rett og slett ikke vet, så her får man bare være åpen for alle forslag ifht hvem denne tank-semitraileren tilhørte.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Des 31, 2013 07:02

isak skrev:Grei påminnelse, Torkil! Den 140'en bør vel ligge sammen med Scania null-serien.

Ordner seg dette.. :D
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Des 31, 2013 07:04

BR 145 skrev:Vedr bilder av bussene over her,Stockholms Spårvãgar bestillte hele 180 stk av C 70 Capitol høsten 1954.

Ja det stemmer, de fikk vel noen av de andre typene senere også, og bussene fra SS var lakkert røde nederst og hvite øverst.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Torkil Ø og 1 gjest