VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 26, 2018 07:29

Bilde
Bilde
Takket være mange gode kommentarer m.m, så gikk det raskt å komme gjennom forrige side her på tråden, så da er det bare å starte på en ny og det gjør vi med to interessante og flotte leveransebilder.. Der ser vi en stilig Volvo BB57-50 1975 mod som ble levert som byggnr 4617 fra VBK til Aasmund Søraa fra Ottersøy i tidligere Nord-Trøndelag i august samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, 32 sitteplasser og den ble førstegangsregistrert i Namsos på regnr XR 18442 den 25.09.1975.. Hvor lenge den var hos Aasmund Søraa og hvilke ruter han hadde er ukjent, men SvB eller noen andre kan muligens fortelle mer om hr. Søraa.. Fra den 04.07.2007 var bussen eid av ukjent eier fra Arendals-området, og den 02.06.2012 ble den solgt til Tore Larsen fra Mandal som avregistrerte bussen den 31.12.2017 -altås ikke så mange månedene siden.. En spesielt utseende buss på flere måter dette, den hadde blant annet den korteste akselavstanden på 5,0 meter som Volvo BB57 kunne leveres med.. Innvendig ser det ikke ut som bussen var veldig luksuriøs og påkostet, men lakken utvendig var nok noe påkostet.. Her var det jo brun metallic-lakk nederst og en litt ubestemmelig lys farge øverst samt to røde striper og dessuten var deler av grillen også rødlakkert -både pent og nokså enestående etter min mening.. Kan også nevne at bussen hadde totallengde på 9,35 meter og var 2,49 meter bred.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 26, 2018 07:32

95mathias95 skrev:
Torkil Ø skrev:Dagens leveransebilder her på tråden blir av denne bussen som var en flott Volvo B58-60 1978 mod som ble levert som byggnr 45411 fra VBK til NSB Selburuten/Trondheimsrutene på sommeren samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Trondheim på regnr VD 14485 den 12.07.1978,, Tror bussen var såpass lenge i NSB's eie at Nettbuss såvidt tok over den før bussen ble videresolgt.. Etter dette har den trolig hatt flere eiere med siste eier som hadde skilter på bussen fra Hamar-området, og dette var fra den 24.07.2015 og fram til bussen ble avregistrert den 13.06.2016.. Etter dette ble bussen solgt til Espen Rudlang fra Østre Toten den 29.09.2016, men der har det foreløpig ikke kommet skilter på den igjen ser det ut til.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Spørs om den ikke har blitt hugget eller eksportert siden den havnet hos Espen Rudlang. Han driver kjøp og salg av diverse maskiner og kjøretøy og eksporterer en del og hugger en del.

Ja da er nok sikkert det forklaringen på at bussen ikke har blitt registrert på nytt etter at den kom til Rudlang.. Mange takk for innspille, og trivelig å høre fra deg igjen Mathias og samtidig se at du fortsatt følger med her på forumet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg 95mathias95 » Lør Mai 26, 2018 23:27

Torkil Ø skrev:
95mathias95 skrev:
Torkil Ø skrev:Dagens leveransebilder her på tråden blir av denne bussen som var en flott Volvo B58-60 1978 mod som ble levert som byggnr 45411 fra VBK til NSB Selburuten/Trondheimsrutene på sommeren samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Trondheim på regnr VD 14485 den 12.07.1978,, Tror bussen var såpass lenge i NSB's eie at Nettbuss såvidt tok over den før bussen ble videresolgt.. Etter dette har den trolig hatt flere eiere med siste eier som hadde skilter på bussen fra Hamar-området, og dette var fra den 24.07.2015 og fram til bussen ble avregistrert den 13.06.2016.. Etter dette ble bussen solgt til Espen Rudlang fra Østre Toten den 29.09.2016, men der har det foreløpig ikke kommet skilter på den igjen ser det ut til.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Spørs om den ikke har blitt hugget eller eksportert siden den havnet hos Espen Rudlang. Han driver kjøp og salg av diverse maskiner og kjøretøy og eksporterer en del og hugger en del.

Ja da er nok sikkert det forklaringen på at bussen ikke har blitt registrert på nytt etter at den kom til Rudlang.. Mange takk for innspille, og trivelig å høre fra deg igjen Mathias og samtidig se at du fortsatt følger med her på forumet.. :)


Jada, er stadig inne her å forumet, men er ikke så ofte pålogget for å skrive innlegg og kommentarer dessverre :-?
Mathias Lerstad
Brukerens avatar
95mathias95
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 606
Registrert: Lør Jan 15, 2011 16:38
Bosted: Tveit

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 27, 2018 14:55

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser en flott Volvo B10M-60 1980 mod som ble levert som byggnr 45851 fra VBK til Hjortekær Trafik fra Lyngby i Danmark tidliig i september samme år.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK, og var den første av to like busser levert til Hjortekær Trafik på samme tid, den andre med byggnr 45852 har vi sett leveransebilder av tidligere her på tråden.. Bussen på bildene ble førstegangsregistrert på regnr HK.93127 den 09.10.1980, og ble overtatt av Hovedstadens Trafikselskab HT i København i 1982 etter endel sammenslåinger på samme tid.. Etter dette var bussen i bruk hos HT fram til den ble utrangert i 1992, og noe mer er ikke kjent rundt den.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Søn Mai 27, 2018 22:25

Torkil Ø skrev:... en stilig Volvo BB57-50 1975 mod som ble levert som byggnr 4617 fra VBK til Aasmund Søraa fra Ottersøy i tidligere Nord-Trøndelag i august samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, 32 sitteplasser og den ble førstegangsregistrert i Namsos på regnr XR 18442 den 25.09.1975.. Hvor lenge den var hos Aasmund Søraa og hvilke ruter han hadde er ukjent, men SvB eller noen andre kan muligens fortelle mer om hr. Søraa.. Fra den 04.07.2007 var bussen eid av ukjent eier fra Arendals-området, og den 02.06.2012 ble den solgt til Tore Larsen fra Mandal som avregistrerte bussen den 31.12.2017 -altås ikke så mange månedene siden.. En spesielt utseende buss på flere måter dette, den hadde blant annet den korteste akselavstanden på 5,0 meter som Volvo BB57 kunne leveres med.. Innvendig ser det ikke ut som bussen var veldig luksuriøs og påkostet, men lakken utvendig var nok noe påkostet.. Her var det jo brun metallic-lakk nederst og en litt ubestemmelig lys farge øverst samt to røde striper og dessuten var deler av grillen også rødlakkert -både pent og nokså enestående etter min mening.. Kan også nevne at bussen hadde totallengde på 9,35 meter og var 2,49 meter bred.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Før 1975 finner jeg oppgitt Sigbjørn Sørå, Ottersøy, med ruter Sørå-Ottersøy (13 km). Ottersøy var tidligere et trafikknutepunkt i regionen. Det gikk bilferge Ottersøy-Rørvik før brua fra fastlandet til Rørvik ble bygd. Fra midt på 1970-tallet finner jeg rute Ottersøy-Sørå-Eidshaug under Fylkesbilene i Nord-Trøndelag. Så jeg antar at Sørå kan ha drevet denne ruta på Fylkesbilenes konsesjon. Dette har vært et område med mange mindre rutebileiere fram til det siste. Ofte har det vært tale om rene skoleruter. Merker meg at bussen har et romslig godsrom. Kanskje nok plass til smågods og post til de aktuelle grendene?
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 964
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 27, 2018 22:50

Jamen da fikk vi mer "kjøtt på beinet" angående bussen på bildene øverst på denne siden, og det var jo flott.. Kanskje Sigmund Søraa var far til Aasmund, og at sønnen tok over rundt 1975 siden han hos VBK stod oppført som mottaker/eier av bussen fra samme år.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Man Mai 28, 2018 08:22

Torkil Ø skrev:Jamen da fikk vi mer "kjøtt på beinet" angående bussen på bildene øverst på denne siden, og det var jo flott.. Kanskje Sigmund Søraa var far til Aasmund, og at sønnen tok over rundt 1975 siden han hos VBK stod oppført som mottaker/eier av bussen fra samme år.. :)

Jeg glemte å legge til denne antakelsen. Ikke uvanlig at rutekonsesjoner har gått i "arv" selv om det ikke er arv som en odelsrett. Det neste jeg glemte å kommentere er fargesettingen. Den ligner jo mye på Fylkesbilene. De hadde nok en skarpere gul på overdelen, og brunfargen nede var kanskje et hakk eller to dypere. Fylkesbilene hadde også rød midtstripe, men en "tradisjonell" heltrukket stripe, ikke todelt som på denne. Ser ellers at VBK har tatt seg den frihet å lakkere grillen i rødt, ikke den tradisjonelle svarte som på modell 42 og 50. Morsomt "avvik" som jeg aldri har sett på nyleveranse!

Merker meg ellers at høsten 1975 må ha vært svært tørr i Vestfold. Har vi på noe annet leveransefoto sett plenene utenfor Borre Kirke så brudsvidde?
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 964
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Mai 28, 2018 10:06

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en flott Scania BF110-63 1972 mod som ble levert som byggnr 4136 fra VBK til Mørks Bilruter i Halden på sommeren samem år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, 44 sitte og 5 ståplasser og den ble førstegangsregistrert i Halden på regnr AA 13388 den 29.06.1972.. Knapt to år senere ble Halden Trafikk A/S etablert etter endel sammenslåinger av rutebilselskaper i området, og Mørks Bilruter med materiell pluss denne bussen ble endel av det nye selskapet. Dette førte til at bussen ble omregistrert til Halden Trafikk den 26.02.1974 og etterhvert trolig omlakkert til HT's farger som var sennepsgul nederst og hvit øverst.. Deretter var bussen i HT's eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrret for godt den 18.05.1988.. Fargene og stripe/lakkdesignen på bussen da den var ny var forøvrig ganske lik som på flere mindre rutebilselskaper på den tiden -bl.a i Vestfold som f.eks hos Sandefjord Bilruter.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Mai 28, 2018 10:13

SvB skrev:
Torkil Ø skrev:Jamen da fikk vi mer "kjøtt på beinet" angående bussen på bildene øverst på denne siden, og det var jo flott.. Kanskje Sigmund Søraa var far til Aasmund, og at sønnen tok over rundt 1975 siden han hos VBK stod oppført som mottaker/eier av bussen fra samme år.. :)

Jeg glemte å legge til denne antakelsen. Ikke uvanlig at rutekonsesjoner har gått i "arv" selv om det ikke er arv som en odelsrett. Det neste jeg glemte å kommentere er fargesettingen. Den ligner jo mye på Fylkesbilene. De hadde nok en skarpere gul på overdelen, og brunfargen nede var kanskje et hakk eller to dypere. Fylkesbilene hadde også rød midtstripe, men en "tradisjonell" heltrukket stripe, ikke todelt som på denne. Ser ellers at VBK har tatt seg den frihet å lakkere grillen i rødt, ikke den tradisjonelle svarte som på modell 42 og 50. Morsomt "avvik" som jeg aldri har sett på nyleveranse!

Merker meg ellers at høsten 1975 må ha vært svært tørr i Vestfold. Har vi på noe annet leveransefoto sett plenene utenfor Borre Kirke så brudsvidde?

Ja dette med fargene er et poeng, den øverste lyse er jo litt ubestemmelig og kan kanskje kalles lys gul og brunfargen er som du nevner endel annerledes enn hos Fylkesbilene, samt at den var i metallic.. Lakkeringen i grillen var spesiell, det eneste vi har sett av lignende lakkering hittil på M42-karosserier, er på busser til Østfold Bilruter og Hadeland Bilselskap som hadde samme farger og fikk lakkert grillen i lys blå farge -se bl.a side 505..

Ser ut til at tørken i 1975 startet allerede i juli når man ser på leveransbildene fra dette året, og bildet av XR 18442 var muligens tatt i slutten av august.. Blar du tilbake til side 504 finner du leveransebilder av en Volvo til SH Busslinjer med like brunsvidde plener.. Det har nok dessuten vært lagt ut flere slike bilder tidligere, og flere vil det bli.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Mai 29, 2018 16:32

Bilde
Bilde
I dag tar vi med disse to leveransebildene som viser en flott og en av mange DAF MB200 DKL-600 til A/S Hamar og Omland Bilruter i Hamar.. Bussen var 1978 mod, hadde M42-karosseri fra VBK med 52 sitte og 18 ståplasser, og den ble førstegangsregistrret i Hamar på regnr FS 39803 den 07.03.1978.. Deretter er det ganske kortfattet og grei historikk på denne bussen som var i bruk i nesten 21 år, den ble utrangert og avregistrert for godt den 19.11.1998, og HOB står oppført som eier av bussen hele denne tiden selv om HOB opphørte som selskap i 1995 og var endel av Mjøsbuss A/S da denne bussen ble avregistrert.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Tir Mai 29, 2018 20:55

Hva skal man si om FS39803? En i en lang rekke VBK/DAF, de første kom i 1960, de siste i 1983. Hamar var "VBK-byen" som det hette i reklamen fra VBK. 1978 var et merkeår i busskjøpene hos HOB. På vinteren kom to bygd på MB200, og deretter kom fire TB163. De siste to levert rett før nyttår. Men så ble det slutt på TB-modellen som hadde vært hovedmodellen fra 1960. Etter 1978 ble det MB200 før det kom inn flere merker, og dessuten også DAFs SB-modeller. HOB var da også norges, visstnok også nordens, største kjøper av DAF-busser. Ca. 210 DAF-busser ble det i alt til HOB.

Karosseriene var også ganske standardiserte, med midtdør, noen få med dobbel midtdør. Det var bybusser. Merker med ellers at bussen har fargede vinduer. Det ble jo mer vanlig på denne tida, også på rene rutebusser.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 964
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Mai 29, 2018 21:35

Jeg tror du har fått med det meste jeg.. :) FS 39803 var jo slett ikke den eneste bussen av sitt slag levert til HOB, og bussene med samme karosserimodell fra VBK har vel en tendens til å se ganske like ut.. Det ble levert endel busser fra VBK til HOB i 1978 -i alt 7 stk, det ser ut til å være leveransebilder av alle disse, og der er det både DAF MB 200 og TB 163 som du nevner. Selv om MB 200 var midmotorbuss, og TB160/163 frontmotorbusser, så er det heller ikke mellom disse så lett å se forkjell på dem umiddelbart.. Et unntak er det imdlertid blant bussene levert til HOB i 1978, for da ble det levert en mindre Volvo B609 som vi har sett leveransebilder av tidligere her på tråden.. Denne midibussen ble vel anskeffet pga behov for en buss i den størrelsen, og at DAF på det tidspunktet ikke lenger produserte sine B 1100, B 1300-modeller som ville tilsvart en Volvo B609.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Mai 30, 2018 13:51

Bilde
Bilde
I dag tar vi med disse to bildene som ble tatt ved leveransen av en buss som ser ut til å ha vært en DAF MB 200 levert til Andøy Trafikklag A/S på Andenes på andre halvdel av 1970-tallet, og med M42-karosseri fra VBK.. Som man ser hadde bussen en integrert lem bak som kunne dras ut og felles ned slik at den fungerte som en slags "landgang" til bussens "brønn".. Dette kunne jo være praktisk til ganske mye egentlig -for rullestoler, evt gods som man måtte bruke sekketralle e.l for å kjøre ombord, sykler, mopeder med motorhavari osv.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 31, 2018 14:40

Bilde
I dag tar vi me dette bildet, og det ser rett og slett ut til å vise førerplassen m.m i en Volvo-buss med M600-karosseri fra VBK.. At bussen hadde M600-karosseri tilsier dessuten at bussen var fra mellom sent i 1980 og 1982 så lengd en var bygd i Horten.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 31, 2018 14:48

Stian H skrev:Jada, er stadig inne her å forumet, men er ikke så ofte pålogget for å skrive innlegg og kommentarer dessverre :-?

Men uansett bra du følger med og skriver når du finner noe interessant å kommentere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21630
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest