Lydbøker

Hva kan vel mangle en solskinnsdag bak rattet, utvilt og mett med en kopp kaffe i koppholderen?
Jo, god musikk! Hvilke cdplater setter du i spilleren når du ratter settet?

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Vikingen

Hvis du hadde muligheten til det, ville du ha kjøpt/lånt lydbøker?

Ja, det høres spennende ut!
30
50%
Kanskje, det kommer an på pris og utvalg!
14
23%
Nei, jeg foretrekker at det er stille rundt meg!
0
Ingen stemmer
HÆÆ?! Jeg hører ikke hva du sier?! Hva!? Nei... jeg skal ikke ha lodd!
16
27%

Antall stemmer : 60

Lydbøker

Innlegg Rubber Duck » Fre Jun 16, 2006 21:49

De fleste av oss fyller øregangene med mer enn bare motorlyd og lufthorn når vi er ute på veien, enten via radio, cd, mobiltelefon (?) og andre remedier som gir lyd fra seg.

Bruker noen av dere å høre på lydbøker? Altså bøker som er lest inn på cd?
Lydbøker er ganske populært blant den jevne nordmann, og både utvalg og salg har økt betraktelig de siste årene. Hvis jeg ikke tar helt feil, mener jeg at de har en god ordning i Sverige, hvor en får både kjøpt og lånt lydbøker på bensinstasjoner/kroer, som på biblioteket. Er det noen som har erfaring med dette, eller som hører mye på lydbøker?

Grunnen til at jeg spør, er at en frøken med egen butikk og et pusterom for landeveiens slitere vurderer å tilby dette til sjåførene som stopper hos dem. De som kjører Østerdalen til/fra Trondheim har nok passert en Coop butikk på Ulset (Kvikne), kanskje har noen av dere også stoppet og kjøpt mat (Østerdalens BESTE burgere!) og tatt en velfortjent pause der.

Siden det er en del sjåfører som stopper der, ønsker de også å kunne tilby noe ekstra til sjåførene, bl.a lydbøker hvis det er stemning for det. Så, noen som har innspill å komme med? Drar igang en liten avstemming på dette også jeg, samt en liten reklametråd for stoppestedet på Ulset!
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg adri » Lør Jun 17, 2006 00:09

Jeg er ingen fan av lydbøker. Ikke av bøker heller for den saks skyld. Leser jeg bøker er det fagbøker.
Derimot leser jeg mye blader og aviser, men det er vel ikke så aktuelt å lansere i lydbokformat. hehe
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg Onnaien » Lør Jun 17, 2006 00:32

Nei,det hadde ikke vært noe tror jeg,ikke lett å følge med på bøker når en kjører...Da er det enten countrymusikk,eller P4 i høytalerne hos meg,kanskje en 80 talls slager sniker seg på også...hehe...
91181198

The chicken...:D
Brukerens avatar
Onnaien
Sjefstøffel

Lydbøker i lastebil, tja...

Innlegg brukar » Lør Jun 17, 2006 11:19

Kan muligens være en nisje ?
Jeg tenker på returen. Det må i så fall være innkudert frakt via f. eks. posten for retur, og medfølge en dertil egnet embalasje med ferdig påtrykt mottaker. For jeg går ut i fra at dette for det meste, enda er på kasetter (?) Men uansett format, - CD, DVD eller annet, så skal dette sikulere til mange, og gjennbruk er jo alltid et "problem". (?)

For egen del blir har det vært mye "kauking" på lengre turer, fra en CD smukket inn i radioen. Aviser leser jeg to av i året. Eneste "positivt nytt" der i gården er dato´n. Eneste bladet jeg leser og abbonerer på er Illustrert Videnskap, og et og annet PC-magasin. Ut over det er jeg analfabet.

Da er det så langt mye mere befriende med en skikkelig pols fra Sven Nyhus eller rivende reinlender fra Åge Sogn, eller....
Med en og annen "klassiker" når blodet har brust i fra seg.

Men behovet for underholdning er jo like mangeslunget i lastebilmiljøet som i andre miljø. Skal ikke utelukke et behov for lydbøker.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Adriver » Søn Jan 21, 2007 01:03

Jeg hører mye på lydbøker når jeg kjører, bådet med Norsk og Engelsk tale. Der med får jeg trenet engelsken min også, i begynelsen så måtte jeg av og til høre det engelske opp i gjen for å få med meg innholdet, men i dag så gå det helt greit, i dag slår jeg av teksten når jeg ser på film med Engels tale.
Jeg har kjøpt noen bøker her i landet og bestilt adre fra amazon.com, og ellers så låner jeg på bibloteket. Det er spesielt fint å høre på når en kjører langt, som fra Tønsberg til Møre.
Adriver mob: 95236777
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg sickpuppy » Søn Feb 11, 2007 01:43

Jeg er enig med Adriver, lydbøker i lastebil er bare konge! Jeg for min del laster de ned på nett (norbits), og brenner de i mp3-format, slik slipper jeg å bytte cd for hver bok, og kan høre en hel bok på en enkelt cd. Jeg husker de første bøkene jeg hørte, det var Jan Guillou sine bøker om Arn, det var spesielt interessant siden jeg kjørte vann fra Ørebro og kjørte forbi mange av de stedsnavnene han skriver om i bøkene om Tempelriddern Arn.
Men jeg og var veldig skeptisk til dette, det var en kompis av meg som er lokfører i nsb som fikk meg til å prøve det.. Savner langtransporten og lydbøkene mine jeg :)
sickpuppy

Innlegg Luremusa » Søn Feb 11, 2007 02:39

Helt enige jeg og...
Jeg har kjøpt meg noen få som jeg hører på...
Men det må være en spennende bok da.... vist ikke så blir jeg fort lei...

Jeg bruker det for at det hjelper veldig på nærvene når tafikken er som værst... sette på en lydbok å da enser jeg ikke at trafikk går sent eller at de kjører som idioter.... nesten ikke ihvertfall... blir mye mere tollerang..... hjelper på helsa mi ihvertfall....

Anbefales på det sterkeste tl de som har dårlig temperamang som meg...

Vist noen har noen spennende lydbøker er jeg mere enn interresert i å låne eller bytte.... jeg har bae en tre eller fire da men....
Brukerens avatar
Luremusa
- Naturfotografen -

Innlegg Petters » Søn Feb 11, 2007 13:20

Ikkenoe lydbøker her......Litt radio,kanskje,men mest tungrock over høytalerne hos meg :banger: :banger: :banger:
Roar Pettersen
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg formann » Søn Feb 11, 2007 13:22

Lurte på om ikke jeg skulle prøve ei lydbok jeg da. Synes det virker interessant, og alt skal vel prøves en gang...
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Adriver » Søn Feb 11, 2007 15:31

formann skrev:Lurte på om ikke jeg skulle prøve ei lydbok jeg da. Synes det virker interessant, og alt skal vel prøves en gang...

Prøv lydbok for det er virkelig fint. Har en tidligere kolega som no kjører for gran talanrud og han hører lydbøker. Han sier det av og til er så intresant at han nesten ikke har tid til å losse. Brodern og sier han kjører saktere nårn brøyter for å få med seg mest mulig. Å lydbøker låner det på bibloteket. Jeg kjøper en del lydbøker fra statene. For jeg hører dem likegodt på Engelsk som Norsk, det spiler ingen rolle.
Adriver mob: 95236777
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg m0rt1 » Ons Okt 10, 2007 00:30

Dette med lydbøker er en utrolig fin ting.
Håby i Sverige tilbyr utlån (gratis) av lydbøker til sjåfører, og de tilbyr også norske bøker, i samarbeid med Norsk Transportarbeiderforbund.
Det er som det sies tidligere, at med en god bok i høytalerne blir turen mye kortere og mere avslappet. Det haster liksom ikke så veldig med å komme fram. På den andre siden er det jo veldig om å gjøre å komme seg i bilen igjen hvis man har pauset boka i et veldig spennende kapittel :rødme:
En annen ting er jo at vår yrkesgruppe ikke er av de mest beleste, men med lydbøker har vi jo all verdens til til å bli oppdatert på den fronten oxo :D
Man skulle tro at lydbøker ble oppfunnet for sjåfører og blinde !!!

Med sterk komprimering til mp3 har jeg eksempel på 35 timers bok på en CD, så dette med skifting av plater er hos meg et "ikke-tema".
Selv har jeg hørt igjennom lengre bokserier, som Jordens barn. (Historien om Ayla fra "Hulebjørnens Klan" (5 store bøker hittil,)) og Ringenes Herre (3 bøker. (Til dere som har sett filmene så er det MYE mer i bøkene :D ))
I tillegg har det jo blitt noen mindre bøker, som er unnagjort på en tur til Stavanger, Bergen, Trondheim o.l.
Neste prosjekt her i bilen er "DaVinci-Koden" og den gleder jeg meg stort til :flire:

Til slutt. Har dere hørt om fyren som ved et uhell snublet inn i en bokhandel og fikk øye på en bok ved navn "Ringenes Herre" av J.R.R. Tolkien. Han snudde brått, og på vei ut igjen utbrøt han: -Nei, nå får det jaggu være nok. Tror dere f..n ikke dem har skrevet BOK om den derre ringen også??
Brukerens avatar
m0rt1
Hjelpemann

Innlegg Liv-Marit » Ons Nov 07, 2007 12:09

Jeg har hørt mange lydbøker de siste årene. Går mest i krim bøker som Jo Nesbø sine gode om Harry Hole, og Henning Mankell sine om Kurt Wallander. De siste jeg hørte var Stig Larsson sin Millennium triologi. De er absolutt og anbefale.... Glemte helt av en 3 kvarter i den første boka!!!
Har et lite bibliotek av lydbøker nå, så om noen vil byttelåne e.l. så ta kontakt.
Brukerens avatar
Liv-Marit
Sykkelbud

Innlegg villmink » Ons Nov 07, 2007 22:24

Trenger jo ikke lydbøker når du har ei gruppe fra Ørsta som heter Vassendgutane.. Hehe :cowboy:
villmink
Lærling

Innlegg Volcan » Søn Jan 27, 2008 21:59

Lydbøker er absolutt å anbefale ja, holder på med siste Harry Potter-boka nå, den er på 21 cd'er og kan lånes gratis på de fleste bibliotek rundt om i landet. En bok å anbefale er forresten Allen Carrs "Endelig ikke-røyker" på lydbok. Den kjøpte jeg på salg for 149,- (kosta opprinnelig 498,-).
Kan si det sånn at det beløpet tjente jeg rimelig fort inn igjen... (Røykfri siden mai ifjor :D )
Brukerens avatar
Volcan
Langtransportsjåfør

Innlegg Skåk » Man Jan 28, 2008 01:14

Lydbøker er bra :-) Driver å laster ned noen nye fra nettet nå :rødme:
Blant annet "Da Vinci koden" og noen av bøkene til Erlend Loe, så da får køntri-skivene en velfortjent pause i Eek-vabisen framover :D
Og du Volcan; den ikke-røyker boka tror jeg du må kopiere og sende inn til Berger, så kansje jeg og blir røykfri :flire:
Brukerens avatar
Skåk
Lærling

Neste

Gå til Tunes for the road

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest